מדוע אתם חייבים להקים "הנהלת צללים" של עובדים צעירים?

נכתב ע"י ג'ניפר ג'ורדן ומייקל סורל ופורסם ב HBR

נתקלתי במאמר מרתק שקודם על ידי אריק רייזר בפייסבוק – והייתי חייב להביא לכם אותו בעברית:

חברות רבות נאבקות כיום בשתי בעיות שכביכול אינן קשורות :
עובדים צעירים שלא מחוברים לארגון ותגובה איטית לתנאי תחרות ושוק המשתנים בקצב גבוה מאי פעם. מס' חברות התמודדו עם שתי הבעיות בו זמנית ע" הקמת "הנהלת צללים" – קבוצה של עובדים שאינם מנהלים שעובדים עם בכירים על יוזמות אסטרטגיות.
המטרה? למנף את התובנות של העובדים הצעירים יותר ולגוון את הפרספקטיבות אליהן נחשפים המנהלים.

נראה שזה עובד עבורן. קחו למשל את פראדה וגוצ'י, שתי חברות אופנה בעלות יכולות מוכחות להתעדכן או לעצב את טעם הצרכנים. עד לאחרונה פראדה נהנתה מיכולת גבוהה להתוות גבולות, מניהול קריאייטיב אגדי, והזדמנויות צמיחה גבוהות. אבל מאז שנת 2014, נוכחנו בצניחה במכירות. בשנת 2017, החברה סוף סוף הודתה שהייתה להם "הבנה איטית בחשיבות הערוצים הדיגיטאליים ו'השפעת' הבלוגים שמשבשת את התעשייה". המנכ"ל המשותף פטריציו ברטלי אמר "טעינו".

לאורך אותה תקופה, תחת ניהולו של מאריו ביזארי חב' גוצ'י עברה טרנספורמציה מקיפה שהפכה את החברה לרלוונטית יותר לשוק היום. גוצ'י יצרה הנהלת צללים מורכבת מבני דור ה Y שמאז שנת 2015 נפגשו עם הצוות הבכיר. לדברי ביזארי, הנהלת הצללים כללה אנשים שמגיעים מתפקודים שונים : הם "האנשים המוכשרים ביותר בארגון – רבים מהם צעירים מאד."
הם עברו על הנושאים בהם מתמקד הועד המנהל והתובנות שלהם "היוו צלצול השכמה למנהלים". מכירות חב' גוצ'י צמחו מאז ב 136% – מ 3,497 מיליון יורו (בשנת 2014) ל 8,285 מיליון יורו (בשנת 2018) – צמיחה המונעת בעיקר ע"י הצלחת האסטרטגיות האינטרנטיות והדיגיטליות. באותה תקופה, מכירות חב' פראדה צנחו ב 11.5%, מ 3,551 מיליון יורו (בשנת 2014) ל 3,142 מיליון יורו (בשנת 2018).

חקרנו חברות שמשתמשות בהנהלת צללים בניסיון להבין מה הם באמת תורמים לארגון ומהן השיטות הטובות ביותר.

התמקדנו בניסיונן של 3 חברות.

>>> למידע והרשמה לכנס קהילת HR ב 11.11.19 – יש ללחוץ כאן <<<

המצאה מחדש של המודל העסקי. בהתמודדות עם הלחץ הגובר מ Airbnb, החב' הצרפתית AccorHotels  נזקקה למודל עסקי חדש. ההנהלה הבכירה ביקשה ממח' השיווק לפתח מותג עבור בני דור ה Y. אולם, לאחר שנתיים אנשי השיווק חזרו ללא תוצאה. ארנטקסה באלסון, chief talent and culture officer, החליטה להעביר את הפרויקט להנהלת הצללים. בשנת 2018, מותג ה – JO&JOE נולד. הוא נחשב "המקלט האורבני עבור בני דור ה Y", המותג מעביר יצירתיות, גמישות, ותחושת קהילתיות חזקה. לדברי באלסון, הנהלת הצללים הצליחה בחלקו מאחר ואנשיה התמקדו בחזון שלהם ופיתחו את נקודת המבט שלהם "למרות המגבלות הפנימיות והעלויות". הנהלת הצללים הביאה להולדת חידוש נוסף-Accor Pass  , מנוי למלונות שמספק לאנשים בני למטה מ 25 מקום מגורים זמני בזמן שהם מחפשים מקום מגורים קבוע.

תכנון מחדש של התהליך. סטורה אנזו, חברת נייר ואריזה פינית, השתמשה בהנהלת הצללים שלה (שהם מכנים בשם – פורצי דרך ובוני הדרך – Pathfinders and Pathbuilders) כדי לשנות את דרך הפעולה של הועד המנהל. עד השינוי הנ"ל העבודה הוקצתה לקבוצות שהמנהלים החשיבו כמומחים ועל כן מתאימים למשימה. הנהלת הצללים שכנעה אותם להקצות משימות מסוימות למי שאינו מומחה, בטענה כי השקפה לא משוחדת תגדיל את הסיכויים להביא לפריצות דרך.
פרויקט אחד שמטרתו צמצום זמן הובלה של שרשרת האספקה, נכשל כאשר צוות של מומחים ניסה להובילו. הצוות החדש העלה תכנית מעשית תוך 6 חודשים. והמעניין הוא שאף אחד מחברי הצוות לא הגיע מהיחידה העסקית המדוברת ולאף אחד מהם לא היה ניסיון קודם בשרשרת אספקה.

טרנספורמציה ארגונית. סיויאל סריניואס, המנכ"ל של GroupM India נדרש ליישם טרנספורמציה דיגיטאלית ותרבותית בשלוש בשנים הקרובות. עם היעד הסופי הזה בראשו, הוא יצר את ה YCO (YOUTH COMMITTEE= ועדת הצעירים). מאז הקמתו בשנת 2013, ועדת הצעירים הובילה את Vision3  של קבוצת M, מה שהופך את הדיגיטל למרכיב מרכזי בצמיחה עתידית. בעבודה בין מחלקות, אנשי הנהלת הצללים הובילו גם יוזמות שהתמקדו בדיגיטליזיה של הסכמים. דבר זה חיזק את המערכת האקולוגית של קבוצת M ע"י הגדלת ושיפור שיתופי הפעולה עם בעלי המדיה וספקי הנתונים, יועצים, עורכים וסטארט-אפים. בנוסף הקבוצה הבחינה בכך שאין הרבה אינטראקציה בין סוכנויות. כדי לקדם שיח משמעותי ועדת הצעירים פיתחה פלטפורמת מדיה חברתית (Yammer) שהקלה על שיחות בין הנהלה לעובדים זוטרים בין הסוכנויות.

נראות מוגברת לבני דור ה Y – מחקרים מראים שבני דור ה Y משוועים לנראות והשפעה גדולים יותר, דבר שהנהלת הצללים מספקת. נראות זו מביאה לעתים קרובות להתקדמות משמעותית בקריירה עבור חברי הנהלת הצללים. בחב' סטורה אנזו, חברת הנהלת הצללים הייתה מבקרת פיננסית מחלקתית כשהחלה את התוכנית. כתוצאה מעבודתה המרשימה בפרויקט המקושר לאחד מעסקי המורשת שלהם (נייר), היא קודמה להיות מנהלת המכירות של מגזר הנייר הגדול ביותר מס' חודשים לאחר תום התוכנית. כפי שאמר מנהל משאבי האנוש לארס הגסטרום "הקידום לעולם לא היה קורה לולא תכנית מועצת הצללים".

מהן השיטות הטובות ביותר ליישום מועצת צללים ?

הסתכלו מעבר לקבוצת "בעלי הפוטנציאל הגבוה" – הרבה חברות מצוותות להנהלת הצללים מועמדים באמצעות ועדת ניהול מרכזית או עובדים המזוהים כבר כבעלי פוטנציאל גבוה. משתתפים בני דור ה Y נוטים להעדיף תהליך יותר פתוח. הגסטרום מחברת סטורה אנזו דחף להליך של הגשת מועמדות פתוחה – המאפשרת לכל אחד שעומד בקריטריון מסוים להגיש מועמדות.
בעשותו זאת, לא רק שיצר קבוצה מגוונת יותר, זה אף גרם לחשיפה של מספר עובדים מצויינים שלא היו עולים לרדאר שלה לולא כן.
מעניין לציין כי הם בדקו את ביצועי 40 בעלי הפוטנציאל הגבוה ביותר בחברה (שהיה ברור שיכנסו לתוכנית) למול העובדים שנבחרו באמצעות ההרשמה הפתוחה. ביכולות כמו מיומנויות אנליטיות של מידע, הגיון ועבודת צוות, אנשי ההרשמה הפתוחה הגיעו לתוצאות גבוהות יותר מאשר של בעלי הפוטנציאל הגבוה.

הפכו זאת לתכנית בחסות מנכ"ל- על מנת שלתוכנית תהיה השפעה מקסימלית, תמיכה צריכה לבוא מראש הארגון (אם כי לרוב זה מתבצע באופן פרוצדורלי ע"י מח' משאבי האנוש).
לדוגמא, תכנית מועצת הצללים של חב' AccorHotel הצליחה מאחר ומנכ"ל החברה סבסטיאן באזין ממלא תפקיד פעיל ע"י ראיונות של מועמדים פוטנציאליים ומקיים תקשורת שוטפת עם חברים קיימים. בסטורה אנזו, חברים דיווחו ישירות למנכ"ל בעניינים של פריצות דרך של התוכנית

המשיכו לחזור ולהעריך את התוכנית –כל החברות שפרסמנו התאימו את התכניות כשלמדו מה עובד עבורן (ומה לא). למשל – בכירי סטורה אנזו בחנו את התוכנית מדי שנה וכתוצאה מכך הוסיפו משאבים בכדי לנצל באופן טוב יותר את הגיוון בהנהלת הצללים והאינטראקציה בין הנהלת הצללים לוועד המנהל.

ובעוד שתוכנית YCO של קבוצת M יועדה להיות במקור תכנית ל12 חודש, הארגון האריך אותה בשנה במטרה למקסם את התרומה הפוטנציאלית.

>>> למידע והרשמה לכנס קהילת HR ב 11.11.19 – יש ללחוץ כאן <<<

מקור המאמר : https://hbr.org/2019/06/why-you-should-create-a-shadow-board-of-younger-employees

מכירים עוד חברים או קולגות שייהנו מהמאמר? שתפו אותם:

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
שיתוף ב email
Email
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp

כבר הצטרפת לניוזלטר שלנו?

קבלו עדכונים על כל התכנים החדשים שעולים כאן + עדכונים על מיטאפים, כנסים והצעות רלוונטיות

אם נהנת מהמאמר הזה, הנה עוד כמה טובים:

כבר הצטרפת לקהילת הפייסבוק שלנו הכוללת מעל ל 7500 אנשי גיוס ו HR?

עוד דברים שיכולים לעניין אותך

סגירת תפריט