כיצד Glassdoor משנה את התנהלות הארגונים ומחלקות HR

מאת יעקב רוזן

כשגלאסדור הוקמה לפני כעשור רבים התייחסו אליה כאתר שבו עובדים ממורמרים כותבים ביקורות רעות על המנהלים שלהם.

בודדים דמיינו שהיא תהפוך למה שהיא כיום עם מעל  למיליון מעסיקים באתר, 70  מיליון ביקורות של עובדים ומועמדים וגורם קריטי בבניית מיתוג המעסיק של החברה.

אבל במשך התקופה הזאת היא הפכה לגורם ששינה את התנהלות הארגונים, הפך אותך לשקופים וחייב את מחלקות ה HR והגיוס לקחת אותו בחשבון.

במאמר מוסגר – חשוב לציין שגלאסדור היתה החלוצה אך כיום ישנם מספר אתרים לדרוג ופידבק על החברות השונות כאשר בארץ קיים האתר הישראלי: http://www.theworker.co.il/

>>> בכנס מיתוג המעסיק הקרוב ב 23-26.11.20 תעביר ג'ס כץ מחברת MongoDB  סדנה פרקטית על ניהול נוכחות אפקטיבית ב Glassdoor <<<

אז מה זה גלאסדור בכלל ומדוע היא מובילה את עידן השקיפות?

גלאסדור (www.glassdoor.com/) הוא אתר שבו עובדים קיימים, עובדים לשעבר ומועמדים של החברה יכולים לשתף ולדרג בצורה אנונימית מידע על המנהלים, גובה שכר לתפקידים השונים, שאלות שנשאלו ועל תהליך הראיון עצמו.

כמה נתונים בטטיבטיים על האתר:

  • באתר ישנם מעל ל 50 מיליון מבקרים יחודיים בחודש
  • המשתמשים העלו מעל ל 70 מיליון ביקורות, נתוני שכר ומידע על החברות בהם הם עובדים.
  • בגלסדור רשומים מיליון חברות מכל רחבי העולם
  • הציון הממוצע של החברות הוא 3.4 (מתוך 5)
  • הציון הממוצע של מנכ"ל בדירוג הוא 74%

הדרוג כולל מעבר לציונים גם התייחסות מילולית לגבי מנהלים טובים או מלחיצים וצועקים, סביבת העבודה והעובדים האחרים, תנאי שכר ופינוקים ועוד.

ובעצם חושפת בפרהסיה את כל הדברים שאנחנו לא מראים החוצה כאשר אנחנו מנסים לשדר כמה טוב לעבוד אצלנו בסרטון, תמונה או בטקסט על החברה.

רק כדי להבין את המשמעות מבחינת המועמדים שלנו – בסקר של חברת Talent Now ציינו 84% שמיתוג המעסיק של החברה משפיע על ההחלטה שלהם לעבור אליה.
במקביל 50% מהמועמדים ציינו שלא יעבדו בחברה שמיתוג המעסיק שלה לא טוב.

וכדי לחבר את הנושא לתקופה שלנו – ההערכה שלי היא שבקרוב מאד נתחיל לראות עובדים מתייחסים להתנהלות החברה בתקופה הקורונה. הן ביחס להתנהלות המנהלים בארגון, הן ביחס להתנהלות כלפי העובדים והן ביחס להוצאה לחל"ת/פיטורים בעידן המגיפה.
כמובן שההתייחסות יכולה להיות חיובית או שלילית.

אז מה זה אומר על לגבי ארגונים?

על פי חברת המחקר ברסין –חברות מבינות כיום כי ביקורות לא טובה על תרבות, מדיניות תשלום וטקטיקות ראיון יכול לעלות להם באיבוד מועמדים מצוינים למתחרים.

למעשה, מחקר שפורסם על ידי טום לאקין, מחברת Career Design Coaching, מצא כי מחפשי עבודה נותנים אמון גבוה יותר במידע שהם מוצאים בגלאסדור מאשר בהודעות ומידע שמוציאה החברה.

רמה זו של אמון יצרה את מה שנקרא "אפקט Glassdoor" שגורמת למחלקות HR בארגונים רבים לעקוב אחרי הביקורות הללו ולשנות לעיתים את מדיניות החברה במאמץ להשאר אטרקטיביים ולקבל ביקורות טובות יותר.

אימוץ שקיפות היא כבר לא בחירה אלא חובה

אנחנו לא יכולים לדבר על הצמיחה המהירה של גלאסדור מבלי להתייחס לעידן השקיפות שבו אנו חיים. הרשתות החברתיות גרמו לכולנו (או לרובנו הגדול) לשתף מידע, אירועים ורגשות בתדירות ובאופן שלא היו קיים מעולם בעבר.

במקרה של גלאסדור ישנה שאלה של הביצה והתרנגולת – מה קדם למה. האם עידן השיתוף הוא זה שגרם לגלאסדור לצמוח כל כך או שדווקא המידע שאנשים שיתפו באתר הכריח את הארגונים להיות שקופים.

אך מעבר לשאלה הפילוסופית – אנו נמצאים בתקופה שבה השאלה היא כבר לא אם החברה צריכה להיות שקופה, אלא, אילו פעולות הארגונים צריכים לעשות אחרי שמידע התפרסם.

דוגמא מצויינת לכך היא נושא השקיפות בשכר העובדים.

למרות שנושא השקיפות בשכר אינו נושא חדש במגזרים מסויימים כגון משרדי ממשלה, שופטים, אנשי צבא ומשטרה ועוד, הרי שברוב הארגונים העסקיים הנושא נשמר בסוד עד עתה.

יתרה מזאת כאשר אני עבדתי בחברות היי-טק שונות בתחילת דרכי חתמתי על סעיף שאסר בצורה מפורשת לחשוף את משכורתי לחברי לעבודה וזאתת היתה אף עילה לפיטורים במידה ואחרוג מסעיף זה.

בדיעבד אנו מבינים שהחיסיון הזה תרם לא מעט לפערי השכר הקיימים בין המגדרים.

כיום עם עליית גלאסדור ואתרים דומים ארגונים מבינים שהשכר שלהם גלוי לכולם והם מחוייבים לחשוב פעם נוספת האם מבנה השכר שלהם הוגן גם כאשר מתסכלים עליו מבחוץ.

כמובן שנושא השקיפות נכון לא רק לשכר אלא מתייחס לאספקטים רבים נוספים כגון:

  • מועמדים שעברו חוויה טובה או לא טובה בתהליך הגיוס – יספרו על כך בגלאסדור.
  • כל השאלות שהארגון שואל בראיון נחשפות לכולם – והמועמדים הבאים מגיעים מוכנים אליהן. מה ששם אתגר לא פשוט לחלק מהארגונים
  • כבר לא ניתן להסתיר בתוך הארגון אם יש מנהל בכיר או מנכ"ל שמתנהג בצורה פוגענית או מלחיצה. המידע הזה גלוי לעיני כל ומשפיע על החירה של המועמדים הבאים האם להצטרף לחברה או לא
  • עובדים יכולים להיכנס לאתר ולבדוק כמה הם "שווים" מבחינת שכר בארגונים אחרים בחוץ בהתאם לתפקיד, הניסיון, והמיקום הגיאוגרפי + חיבור למשרות של חברות רלוונטיות.

קירסטן דוידסון מ Glassdoor מספרת שלעתים קרובות היא נתקלת בחברות שאומרות לה "יש לנו את הבעיה הזאת שמתרחשת בגלאסדור … אז איך אני סוגר את זה".
דייווידסון תמיד עונה להם " אין לך בעיה ב Glassdoor. יש לך בעיה."

איך משפרים את הדירוג ב Glassdoor?

ראיין ארסקיין המתמחה במיתוג חברות נותן כמה טיפים לשיפור דירוג גלאסדור שלכם

  1. עקבו אחר הדירוג שלכם – אם עדיין לא עשיתם זאת, חפשו את החברה שלכם בגלאסדור ובדקו מה כתבו עליכם, מה הדירוג שקיבלתם ומה היחס בין הביקורות הטובות לרעות.
    כמובן שאם הביקורות רעות – הבעיה היא לא בגלאסדור אלא מרמזת שיש לבדוק את הדברים אצלכם בחברה.
  2. עדכנו את עמוד החברה שלכם – בעזרת מייל של החברה תוכלו להירשם לגלאסדור ולקחת "בעלות" על עמוד החברה שלכם. במודל החינמי תוכלו לעדכן מידע בסיסי על החברה ולהגיב לתגובות על החברה.
  3. שלחו בקשה לכתיבת ביקורות לעובדים שלכם – בהנחה שהעובדים שלכם מרוצים, הדרך המהירה ביותר לשפר את הדירוג היא על ידי משלוח קישור ובקשה שידרגו אתכם. כמובן שאין לחייב את העובדים לעשות זאת אבל הסירו להם למה זה חשוב לחברה.
    מומלץ לא לשלוח לכל העובדים בבת אחת כדי שלא יהיה מבול פתאומי של ביקורות טובות.
  4. למדו מהתגובות השליליות – היתרון בגלאסדור שאתם מקבלים ביקורת אמיתית וכנה על החברה שלכם. מצאו דרך לשפר את הנושא עליו התלוננו במידה ומצאתם שזה מספיק חשוב לכם.
  5. הגיבו באופן אישי לביקורות השליליות – זה ייתן פרספקטיבה משלימה על מה שקורה בארגון. חשוב שהתגובה תהייה אמפתית ולא תוקפנית.

לסיכום – גלאסדור אמנם מחייבת את הארגונים להיות שקופים אך מצד שני יכולה להיות כלי משמעותי בקידום מיתוג החברה שלכם. וודאו שאתם ממנפים זאת בצורה נכונה.

>>> בכנס מיתוג המעסיק הקרוב ב 23-26.11.20 תעביר ג'ס כץ מחברת MongoDB  סדנה פרקטית על ניהול נוכחות אפקטיבית ב Glassdoor <<<

 

מכירים עוד חברים או קולגות שייהנו מהמאמר? שתפו אותם:

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
שיתוף ב email
Email
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp

כבר הצטרפת לניוזלטר שלנו?

קבלו עדכונים על כל התכנים החדשים שעולים כאן + עדכונים על מיטאפים, כנסים והצעות רלוונטיות

אם נהנת מהמאמר הזה, הנה עוד כמה טובים:

כבר הצטרפת לקהילת הפייסבוק שלנו?

עוד דברים שיכולים לעניין אותך

סגירת תפריט

ספר הגיוס - להורדה ללא עלות

ספר הגיוס מכיל עשרות מאמרים מקצועיים בתחום סורסינג, מיתוג מעסיק, ניהול הגיוס ועוד.
הוא הפך לספר חובה למי  שרוצה לקבל רעיונות או להכשיר את העובדים החדשים שלו.
* עם הורדת הספר תצורפו לרשימת הדיוור המקצועית של HRD