החיפוש הבוליאני בעידן הAI – סורסינג מעולם לא היה קל יותר

מאת יעקב רוזן, מנחה סדנאות AI  למנהלים ועובדים, למשאבי אנוש, גיוס, ותפעול וסדנאות לינקדאין וסורסינג מבוססי AI

בשנים האחרונות העברתי מעל ל 1,000 (כן, אלף…) סדנאות לינקדאין וסורסינג בהם לימדתי כ 30,000 איש כיצד משתמשים בחיפוש בוליאני.
אבל לא תמיד היה פשוט להבין את ה"תחביר", בעיקר כאשר מנסים לעשות חיפוש בוליאני מורכב יותר.

אבל הכל השתנה בחודשים האחרונים כאשר כלי הAI הפכו למדוייקים יותר והופכים כל מגייס מתחיל למגייס מנוסה עם שימוש חכם בכלים הללו.

ולא פחות חשוב – הם חוסכים זמן ועוזרים למצוא מועמדים מדוייקים יותר.

אני רואה אחרי סדנאות ה"לינקדאין מבוסס "AI או סדנאות ה "AI לגיוס וסורסינג" איך הכל הופך לפשוט יותר.

מהפכה הגיוס כבר כאן – בינה מלאכותית משנה את חוקי המשחק

למי שפיספס, עולם הגיוס משתנה במהירות מסחררת. הבינה המלאכותית (AI) כבר אינה "כלי עתידי", אלא חלק בלתי נפרד מההווה המקצועי של כל מגייס.
ואחד התחומים שבהם מורגשת ההשפעה בצורה הדרמטית ביותר הוא תחום הסורסינג – איתור המועמדים המתאימים.

מה שפעם היה מסתמך בעיקר על חיפושים בוליאניים מדויקים, עובר היום טרנספורמציה בעזרת כלים מבוססי שפה טבעית, אלגוריתמים לומדים, ויכולות הבנה עמוקה של כוונת המגייס.

עמוד התווך של עולם הגיוס – החיפוש הבוליאני

חיפושים בוליאניים (Boolean Searches) היו במשך עשרות שנים אחד הכלים המרכזיים בעבודת הסורסינג. מגייסים למדו להשתמש בפקודות כמו AND, OR, NOT ובסוגריים, כדי לדייק חיפושים בפלטפורמות כמו לינקדאין או מסדי נתונים של מועמדים.

לדוגמה, חיפוש כמו:
("Software Engineer" OR "Developer") AND Python AND ("FinTech" OR "Finance") NOT "Intern"

היה מסוגל לשלוף מועמדים מדויקים לפי שילובים של מילות מפתח. אך במקביל, הייתה גם דרישה גבוהה לרמת דיוק והבנה תחבירית מצד המגייס, ולא מעט מועמדים רלוונטיים נפלו בין הכיסאות פשוט כי לא השתמשו במונח המדויק שהם כתבו בפרופיל או כי שכחו לשים את הגרשיים או לסגור את הסוגריים במקום הנכון.

הבינה המלאכותית משנה את התמונה

כאן נכנס ה-AI לתמונה, ומביא איתו גישה חדשה: חיפוש מבוסס שפה טבעית.
במקום לנסח מחרוזות בוליאניות מורכבות, ניתן פשוט לנסח בקשה שיחתית כמו:
בנה לי חיפוש בוליאני לאיתור מהנדסי תוכנה עם ניסיון ב-Python וב-Machine Learning  שעבדו בחברות פיננסיות

המערכת מבינה את ההקשר, מזהה מונחים חלופיים (כמו ML במקום Machine Learning, או Fintech במקום Finance), ולעיתים אף מזהה מועמדים שהיו חבויים מתחת לפני השטח.

וזה מה שקיבלתי מ ChatGPT:

 ("software engineer" OR "developer" OR "programmer")

AND ("Python")  AND ("machine learning" OR "ML")  AND ("finance" OR "financial services" OR "bank" OR "fintech" OR "trading" OR "investment")

היתרונות המרכזיים של AI בסורסינג:

  • קלות שימוש: אין צורך ללמוד את תחביר הבוליאני (למרות שכמובן מומלץ להכיר את הלוגיקה) וכך גם מגייסים חדשים יכולים לאתר מועמדים כמו מגייסים מנוסים.
  • הבנה קונטקסטואלית: המערכת מבינה קשרים, לא רק מילות מפתח ומרחיבה את מגוון המועמדים הרלוונטים שנקבל
  • חיסכון בזמן: פחות ניסוחים ידניים – יותר תוצאות מדויקות.
  • למידה מתמשכת: הכלי משתפר עם הזמן לפי אופן השימוש שלך.

האם החיפוש הבוליאני הולך להעלם מחיינו בגלל ה AI?

למרות הפופולריות של כלים מבוססי AI אין סיבה למהר להספיד את החיפוש הבוליאני. להיפך – ייתכן שבעתיד נראה שילוב בין שתי הגישות:

  • חיפוש בוליאני חכם: כלים שיציעו מילות מפתח משלימות, יתקנו שגיאות תחביר ויעזרו לבנות שאילתות מדויקות יותר.
  • חיפושים דו-שכבתיים: חיפוש בוליאני לשליפה ראשונית – ולאחר מכן שימוש ב AI לניתוח עמוק של הכישורים והרקע.
  • שילוב מלא:  כבר היום אנו רואים מערכות שבהן ניתן לשלב שפה טבעית עם ביטויים בוליאניים מתקדמים לקבלת תוצאות עשירות יותר ואני מאמין שהמערכות הללו רק יצמחו וישתפרו בחודשים הקרובים.

איך מתכוננים לעתיד הזה?

מנהלי גיוס ומגייסים שרוצים להישאר מובילים חייבים:

  • להשקיע בלמידה מתמשכת: קורסים, וובינרים, קהילות למידה – כל אלו חיוניים כדי להישאר מעודכנים.

>>> לסדנת לינקדאין עם AI הקרובה לחצו כאן <<<

>>> להזמנת סדנה פנים ארגונית בנושא "לינקדאין עם AI" או סדנת "AI לגיוס וסורסינג שלחו לנו מייל ל yakov@hrd.co.il לקבלת הצעה <<<

  • להכיר כלים חדשים: לפתח היכרות עם מערכות AI מתקדמות יחד עם הכרה מעמיקה עם כלי AI רלוונטיים.
  • לשמר על הידע הבוליאני: לדעת עדיין חשוב מאד להכיר את הבסיס לשימוש בחיפוש הבוליאני ולדעת מתי וכיצד להשתמש בו.
  • לחדד את האסטרטגיה הסורסינג:  כדי להשתמש נכון יותר בכלי ה AI וכדי לשחרר את הזמן ממטלות טכניות ולהתמקד בהעמקת הקשרים עם המנהלים המגייסים, במיתוג מעסיק, וחוויית מועמד.

סיכום: לא עוד או/או – אלא גם וגם

הבינה המלאכותית לא באה להחליף אותנו אלא להעצים אותנו. היא מאפשרת לנו לחשוב יצירתי יותר, לפעול מהר יותר, ולהגיע למועמדים שהיו חבויים במערכת.

מי שיבחר לאמץ את השינוי, יגלה שהוא יכול להיות לא רק יותר מדויק – אלא גם הרבה יותר אנושי.

בעידן שבו הזמן יקר, הטאלנט נדיר, והתחרות חריפה – אין ספק שהשילוב בין בינה מלאכותית להבנה אנושית, בין חיפושים בוליאניים לעיבוד שפה טבעית – הוא המפתח לגיוס חכם, מתקדם ומוביל.

>>> לסדנת לינקדאין עם AI הקרובה לחצו כאן <<<

>>> להזמנת סדנה פנים ארגונית בנושא "לינקדאין עם AI" או סדנת "AI לגיוס וסורסינג שלחו לנו מייל ל yakov@hrd.co.il לקבלת הצעה <<<

כבר הצטרפת לניוזלטר שלנו?

קבלו עדכונים על כל התכנים החדשים שעולים כאן + עדכונים על מיטאפים, כנסים והצעות רלוונטיות

מכירים עוד חברים או קולגות שייהנו מהמאמר? שתפו אותם:

Facebook
LinkedIn
Email
WhatsApp

אם נהנת מהמאמר הזה, הנה עוד כמה טובים:

הצטרפת כבר לקהילת הפייסבוק המקצועית והסגורה שלנו הכוללת מעל ל 12,000 אנשי גיוס ו HR?

עוד דברים שיכולים לעניין אותך