"המנהל האנושי" – שיחות עם אלכס קורנהאוזר
מאת ד"ר הודיה הופמן
"תארו לעצמכם שהייתי ממליץ לכם על קורס ניהול שיקנה לכם כלים מעשיים, שיסייעו לכם להיות מנהלים מצוינים. לא תצטרכו לצאת מן המשרד או מן הבית כדי להשכיל בקורס הזה, אלא רק להקדיש חלק קצר מזמנכם היקר, ולקרוא בספרה המצוין של ד"ר הודיה הופמן. ספר, שהוא מסמך אקדמי ברמה גבוהה, המונגש לקוראים ומאפשר להם, לקחת טעימה של פרק או קטע, בכל פעם, כאשר הוא מקנה להם כלים מעשיים, לניהול איכותי של אנשים ואתגרים".
שי ברק, יוצר ומנחה תכנית האירוח האינטרנטית שי ברק מארח.
ספר חדש הפורש את משנתו הניהולית של אחד המנהלים המיתולוגיים של אינטל ישראל – אלכס קורנהאוזר. הספר "המנהל האנושי" מתאר את מסעו של קורנהאוזר, החל מימיו כעולה חדש בישראל ועד הגיעו לתפקיד הניהולי הבכיר ביותר של ענקית השבבים אינטל ישראל, שהינה עד היום המעסיק הגדול ביותר בתעשית ההייטק הישראלית. אלכס, המנכ"ל האגדי של אינטל ישראל ומִדוֹר החלוצים שלה, הוביל אותה במהלך 20 שנות תפקידי מנכ"ל להיות החברה שהיא כיום – חדשנית ותחרותית, חוד החנית של ההיי־טק הישראלי ושלוחה מרכזית ומשמעותית של אינטל העולמית.
הכל התחיל בזכות משפט אחד ומיוחד: "להיות מנהל זה תפקיד זמני, להיות בן אדם זה תפקיד לכל החיים". בזכות הציטוט הזה פגשתי את אלכס קורנהאוזר בערוב ימיו ושוחחתי איתו על הגישה הניהולית שלו, המהפכנית לעיתים. השיחות הללו התגבשו לספר שראה אור לפני מספר חודשים ונקרא "המנהל האנושי" – שיחות עם אלכס קורנהאוזר, מנכ"ל אינטל ישראל 2007-2000, המהווה מדריך מקצועי ומעשי למנהלים. משנת הניהול של אלכס מתורגמת בספר זה לדיסציפלינת ניהול עדכנית הניתנת ללימוד. זהו למעשה ספר כפול: בחלקו האחד הוא ספר הדרכה למנהלים, הטומן בחובו תובנות ניהול יקרות מפז, שיסייעו לכל מנהל ומנהלת המבקשים לְטַיֵּב את עבודתם הניהולית ולהעשיר את ארגז כלי הניהול שלהם. בחלקו השני, הספר הוא מֵמוֹאַר מקצועי מרתק של מי שהחל את הקריירה שלו באינטל ישראל בתור מהנדס פיתוח, עולה חדש מרומניה, התמודד עם גמגום כבד והפך לאחד מאנשי החזון של ההיי־טק הישראלי. בספר שזורים סיפורים רבים, שכולם מרכיבים את תפיסת עולמו המקצועית של אלכס כמנהל וכמנכ"ל, ומדגימה את אחד הנושאים המעניינים והנחקרים בשנים האחרונות: המנהל האנושי. מה הופך מנהל למנהל אנושי מוערך ומצליח? כיצד יכול מנהל להיות תובעני ולהוביל למצוינות ועם זאת להישאר "בן אדם" ולנהל "בגובה העיניים"? מה הדבר המשמעותי ביותר שמנהל יכול לעשות למען העובדים שלו? בתוך זה, אלכס משתף בפתיחות ובכנות ייחודית את תפיסתו גם ביחס לדילמות הכי יום יומיות בעבודת המנהל: הובלת הארגון להצלחה, ניהול לפי ערכים, בניית אמון, ענווה בניהול, היכולת לבקש סליחה, דוגמא אישית, אחריות המנהל, ניהול בגובה העיניים, קבלת החלטות, מנהיגות בזמן משבר, בניית צוותי עבודה, הערכת ביצועי עובדים, שימור ההון האנושי, איזון בין בית לעבודה ועוד.
נכנסתי לחייו של אלכס למשך שבעה חודשים בלבד. אדם זר הייתי, וביקשתי לי כניסה למחוזותיו האישיים ושיתוף עם הרהוריו הרפלקטיביים העמוקים על קריירת הניהול המקצועית שלו. אלכס פתח לי את דלת ליבו ביד רחבה, הזמין אותי פנימה לנבכי מחשבתו וצפונות ליבו ושיתף אותי בכנות מרשימה. הקשר בינינו לא היה טריוויאלי. אנו מייצגים כמעט את שתי הקצוות הדיכוטומיות של הסקאלה היהודית – אלכס היה אתאיסט ואני אישה מאמינה, שומרת תורה ומצוות. מה שחיבר בינינו הוא עבודת הניהול והתשוקה שלנו לניהול. שנינו דיברנו את השפה הניהולית מקצועית. אלכס לא היה מעוניין בספר ביוגרפי, מתוך הבנתו שלא הוא העיקר, כי אם תורתו הניהולית וה'אני מאמין' המקצועי שלו. היה לו חשוב שהספר יספר את מורשת הניהול שלו.
כמנהל וכאדם, אלכס הילך עליי קסם. כאדם מצאתי בו דמות מיוחדת ומרתקת של תבונה, אנושיות, יושרה, ובעיקר הרבה צניעות וענוה, חף מגינוני יוקרה ומעמד, וכמנהל, הייתה בו היכולת מצד אחד להיות מנהל נחרץ, תובעני, קשה, לא מתפשר, שמעלה את הרף למצוינות, אבל מצד שני להיות בן אדם, מענטש, לראות את העובדים כאנשים ולדעת להקשיב. פעמים רבות מנהלים הם בינאריים – 'או-או', או מאוד קשוחים ותובעניים וקשים, ואז הם לא מסוגלים לראות את העובד שמולם כאדם, או שהם מנסים להיות המנהלים הנחמדים, המְרַצִּים – ואז הם לא מצליחים לתת תפוקה ולהביא את הארגון למצוינות. אלכס ידע לעשות 'גם וגם', לא להתפשר על מצוינות, אבל יחד עם זה להיות מנהל אנושי ורגיש לעובדים. אלכס הפקיד בידיי את הנכס החשוב ביותר שאדם צובר בחייו: את חוכמתו ומורשתו הניהולית, זה מסוג הדברים שאי אפשר לקנות באף מכולת. דורות של מנהלים עכשוויים ועתידיים יכולים להרוויח מהשיעורים בניהול שהוא השאיר לנו עלי אדמות באמצעות הספר הזה.
לסיכום, הספר כולל:
- הדרכה מעשית במגוון נושאים ניהוליים למנהלים בדרגים שונים.
- הספר בנוי כאוסף של תתי פרקים קצרים המונגשים למנהל העסוק.
- בסיום כל פרק יש רשימה של 7 תובנות ניהוליות עיקריות.
- הספר כולל פרק עם ציטוטים המהווים משפטי השראה והדרכה למנהלים.
- ספר קולח ומרתק בהיקף של 400 עמ'.
על המחברת:
ד"ר הודיה הופמן היא פסיכולוגית ארגונית, בוגרת לימודי תואר שני בהצטיינות בפסיכולוגיה ארגונית-תעשייתית ובעלת תואר שלישי במנהל החינוך, העוסקת בהכשרת מנהלים כ – 20 שנה. היא מכהנת כראש תוכניות הניהול בבית הספר ללימודים מתקדמים של 'מכללת הרצוג'. בבעלותה העסק 'רישא' לליווי מנהלים וייעוץ לקריירה שנייה, המציע, בין היתר, הרצאות מרתקות למנהלים ולארגונים במגוון נושאי ניהול.
דוגמאות להמלצות על הספר
- "ספר חובה גם למנהלים שכבר הבינו שהרעיון של 'אנשים תחילה' הוא קרן היסוד של תורת הניהול".
דב מורן, יזם, איש עסקים וממציא ישראלי. ממציא הדיסק און קי
- "ספר מצוין, מרתק, צייד אותי בכלים משמעותיים כמנהלת משאבי אנוש. ספר חובה לכל מנהל".
שרית אגמי, מנהלת תחום משאבי אנוש משרד החינוך
- "קראתי את ספרך המצוין בעיון רב. הספר עשוי לעניין ולהביא ערך לכל המנהלים באשר הם ואפילו לכאלה שאינם מנהלים, שהרי טמונות בו תובנות רבות לניהול החיים. אהבתי את הסגנון הקולח בו כתוב הספר ובמיוחד את הדף האחרון בכל פרק המתמצת תובנות ניהוליות".
יוספה צור, מאמנת מנהלים ואנשים בצמתי קריירה
- "קראתי בשקיקה את ספרה המרתק והמועיל של ד"ר הודיה הופמן. מחד, הספר מחבר את הקורא ברמה הרגשית לאיש והאגדה אלכס קורנהאוזר, מאידך, הספר מוגש בצורת מדריך שמושי ומביא את הסיפורים והתובנות בצורה מעשית, כולל סיכומים מועילים בסוף כל פרק. בנוסף, מובאים ציטוטים והקשרים למדריכי ניהול מהמובילים בעולם, ואימרות מועילות כפנינים להחכמת הקורא, מפי אלכס ומפי הודיה. מומלץ ביותר!".
יוני מלאכי, מנכ"ל משב-ארדן מערכות
לרכישת הספר ו\או הזמנת הרצאה על הספר – באתר "המנהל האנושי" https://reisha.co.il/
* ברכישה מרוכזת ניתנות הטבות \ הנחה (תלוי בכמות).
ליצירת קשר ישיר – 052-8457720
כבר הצטרפת לניוזלטר שלנו?
קבלו עדכונים על כל התכנים החדשים שעולים כאן + עדכונים על מיטאפים, כנסים והצעות רלוונטיות