מהפכת ה-AI כבר כאן: מנכ"לים מובילים מזהירים – "הטמיעו עכשיו או שתהפכו ללא רלוונטיים"
מאת יעקב רוזן, מנחה סדנאות AI למנהלים ועובדים, למשאבי אנוש, גיוס, ותפעול וסדנאות לינקדאין וסורסינג מבוססי AI
מנכ"לי Shopify ו-Fiverr מזהירים: "AI יחליף אתכם אם לא תדעו להשתמש בו"
אחד הדיונים הבולטים כיום בעולם העבודה עוסק בשאלה האם בינה מלאכותית (AI) תחליף עובדים. אך עבור מנכ"לים של חברות מובילות בארץ ועולם, זו כבר לא שאלה – אלא מציאות קיימת. השאלה שנותרה היא רק באיזה צד של ההיסטוריה יימצא הארגון שלכם.
המסרים הברורים של מנכ"לי Shopify ו-Fiverr
בשבועות האחרונים, שני מנכ"לים מובילים – טובי ליטקה (Shopify) ומיכה קאופמן (Fiverr) – שיגרו מסרים נוקבים וברורים לעובדיהם לגבי החשיבות הקריטית של הטמעת AI בכל תהליכי העבודה בארגונים שלהם.
טובי ליטקה, מנכ"ל Shopify, קבע נחרצות (הפוסט שלו כאן):
"שימוש אפקטיבי ב-AI הוא כעת דרישת בסיס מכל העובדים בחברה. קיפאון הוא כישלון איטי. אם אינכם מטפסים, אתם מתדרדרים."
הוא אף הגדיר תנאי ברור לגיוס עובדים חדשים:
"לפני שתבקשו לגייס עובדים נוספים או לקבל משאבים נוספים, הצוותים צריכים להוכיח מדוע אינם יכולים לבצע את המשימות שלהם באמצעות AI "
מיכה קאופמן, מנכ"ל Fiverr הרחיק לכת אפילו יותר באזהרה לעובדים (בפוסט שלו כאן):
"האמת הלא נעימה היא שה AI מגיע כדי להחליף אתכם. הוא יחליף גם אותי. מי שלא יהפוך למקצוען יוצא דופן בתחומו ויתמחה בשימוש בכלים החדשים, ייאלץ לשנות קריירה תוך חודשים ספורים."
אלו אינן אמירות מבודדות, אלא חלק מגל רחב יותר של מנכ"לים בחברות שונות ברחבי העולם, המצהירים בפומבי או בדיונים פנימיים, כי העתיד כבר כאן, ומי שלא יתעורר בזמן ימצא את עצמו מחוץ למשחק.
מנכ"לים נוספים מצטרפים – מה שקורה בחדרי ההנהלות
למרות שמנכ"לי Shopify ו-Fiverr הם הבולטים ביותר מבחינת החשיפה הציבורית, חשוב להבין שהם אינם לבד. אנחנו משתתפים בלא מעט שיחות סגורות ובדיונים פנים-ארגוניים בהם מנכ"לים רבים כבר מבינים שהטמעת AI בארגון אינה עניין של "מתי", אלא עניין של "עכשיו". שלא לדבר על נושא החיסכון בעלויות בגיוס עובדים שמביא עימו ה AI – נושא שמועלה לא פעם דווקא על ידי סמנכ"לי הכספים בארגון.
חברות רבות, כולל ענקיות גלובליות כמו אמזון, גוגל ומיקרוסופט, החלו כבר לשלב AI ככלי עבודה בסיסי ולדרוש מעובדיהן שליטה מלאה בו. גם מנכ"לים של חברות פיננסיות, תעשייתיות ואפילו חברות מסורתיות, מבינים כיום שאין מנוס משילוב מיידי של AI – או הסתכנות באובדן משמעותי של תחרותיות ויעילות.
במילים אחרות, המסרים הפומביים של ליטקה וקאופמן הם רק קצה הקרחון. מאות מנכ"לים נוספים חושבים ופועלים בצורה דומה, גם אם עדיין בשלב הדיונים הפנימיים. ארגונים שאינם מתקדמים מספיק מהר, יאבדו את היתרון התחרותי ויגלו תוך שנים ספורות שהפכו ללא רלוונטיים בשוק העבודה החדש.
למה המסר הזה חייב להיות בליבת העשייה של מנהלי הHR?
אם בעבר היה אפשר להותיר את השיח על חדשנות טכנולוגית בידי מנהלי IT או מחלקות פיתוח עסקי, כיום ברור כי האחריות על הטמעת הבינה המלאכותית ברמה האנושית והתרבותית נמצאת בידי מחלקות משאבי האנוש.
הסיבה לכך היא שהשינוי אינו רק טכנולוגי, אלא בעיקר אנושי ותרבותי. AI אינו רק כלי עבודה אלא שינוי תודעתי, התנהגותי וארגוני. הוא מחייב את העובדים והמנהלים להסתגל במהירות למיומנויות חדשות, צורות עבודה חדשות ולסביבה דינמית יותר.
מדוע אסור לחכות עם ההכשרה הארגונית?
כפי שהזהירו המנכ"לים בצורה מפורשת, השאלה כבר אינה "האם", אלא "מתי ואיך". ארגון שלא יכשיר את עובדיו באופן מיידי לשימוש יעיל ב-AI יישאר מאחור, בעוד ארגונים מתחרים ינצלו את הכלים החדשים כדי להאיץ חדשנות, להפחית עלויות, לשפר את הפרודוקטיביות שלו ולהפוך לאטרקטיביים יותר למועמדים חדשים.
חשוב להבין שבינה מלאכותית לא נועדה רק לטכנולוגים – היא הופכת במהירות למיומנות בסיסית כמו שליטה ביישומי Office. כל עובד בארגון, בין אם בשיווק, בכספים, ב HR, בתפעול, במכירות או בשירות לקוחות, חייב להכיר ולשלוט בכלים מבוססי AI כדי לשמור על הרלוונטיות המקצועית שלו.
>> למידע על סדנאות AI פרקטיות להנהלות, עובדים והמחלקות השונות לחצו כאן
או שלחו אלינו מייל ל info@hrd.co.il <<<
צעדים פרקטיים להובלת שינוי אפקטיבי בארגון
על מנהלי HR מוטלת האחריות להוביל ולהניע את הארגון לפעולה. להלן ההמלצות המעשיות שניתן וצריך ליישם כבר עכשיו:
- הגדירו תוכנית הכשרה כלל-ארגונית מיידית – ודאו שכל העובדים, ללא יוצא מן הכלל, יקבלו הדרכה מותאמת על כלי AI והמשמעויות שלהם לתפקידם.
- עודדו התנסות ויוזמה – עודדו עובדים להתנסות באופן אקטיבי עם כלים חדשים, ותנו הכרה ברורה לעובדים המציגים הצלחות מבוססות-AI.
- הקימו קהילות למידה פנימיות – אפשרו לעובדים לשתף ידע, רעיונות והתנסויות בשימוש בכלים מבוססי AI.
- צרו סטנדרט ברור ומחייב לשימוש ב-AI – הכניסו זאת כהגדרה ברורה של תפקידים, וצרו מסרים ברורים מההנהלה על חשיבות השימוש בטכנולוגיה.
- הטמיעו מיומנויות AI בתהליכי הערכת עובדים – שלבו הערכות שוטפות לגבי השימוש של העובדים בכלי AI וכיצד הם תורמים לתוצאות העסקיות.
בשורה התחתונה – בחירה בין התקדמות לנסיגה
המסרים של מנכ"לי Shopify ו Fiverr אינם רק תופעה נקודתית שעשתה רעש. הם משקפים הבנה חשובה של עולם העבודה החדש: מי שלא יקפוץ לעגלה עכשיו, פשוט יישאר מאחור.
ולנו כמובילי משאבי אנוש יש אחריות עצומה והזדמנות חשובה להוביל את המהלך הקריטי הזה בארגון – הן עם המנהלים והן עם העובדים.
>> למידע על סדנאות AI פרקטיות להנהלות, עובדים והמחלקות השונות לחצו כאן
או שלחו אלינו מייל ל info@hrd.co.il <<<
כבר הצטרפת לניוזלטר שלנו?
קבלו עדכונים על כל התכנים החדשים שעולים כאן + עדכונים על מיטאפים, כנסים והצעות רלוונטיות