חמישה טיפוסים, הזדמנות אחת: המדריך להובלת מהפכת ה-AI בארגון 🌟
אנחנו רואים אותם בכל מקום במשרד: היא לא מפסיקה להסביר איך AI ישנה את העולם, הוא ממהר לסגור את ChatGPT כשאתם עוברים ליד, המנהלת ההיא שמתעקשת ש"ככה עבדנו תמיד ולמה לשנות", והחבר'ה שרשומים לכל הרצאה על AI אבל עדיין לא פתחו אפילו חשבון.
מחקר חדש ומפתיע של Slack חושף: בעוד שדחיפות המנהלים להטמיע AI גדלה פי 7 (!) מתחילת השנה, יותר משני שלישים מהעובדים עדיין לא נוגעים בטכנולוגיה הזו.
אז מי הם חמשת הטיפוסים שמעצבים (או מעכבים) את מהפכת ה-AI בארגון שלכם? ואיך בדיוק הופכים אותם לצוות מנצח.
הידעת שמתחילת השנה דחיפות המנהלים להטמיע AI בארגונים גדלה פי 7? אבל בעוד הנהלות רבות דוחפות קדימה במלוא המהירות, מחקר חדש חושף כי למעלה משני שלישים עדיין לא משתמשים בטכנולוגיה. אז מה באמת קורה פה?
בחודש שעבר פורסם מחקר מעניין מבית Workforce Lab – המעבדה הייעודית של Slack לחקר עתיד העבודה. במסגרת המחקר* בוצעו סקרים וראיונות עומק עם כ- 5,000 עובדות ועובדים במשרה מלאה במקומות שונים בעולם, במטרה לזהות את חמשת סוגי המשתמשים שמעצבים את עתיד העבודה בעידן ה- AI.
אני וה- AI שלי: סיפור בחמש דמויות
בכל ארגון יש את המשוגע לדבר, את החשאי, את המתנגד, את המעריץ ואת הצופה מהצד. המחקר החדש של Slack חושף איך חמישה טיפוסים שונים לגמרי יכולים להפוך לצוות AI מנצח.
לפני שנמשיך, בואו נבחן את עצמנו ונענה בכנות איזה מהמשפטים הבאים מתארים אותנו:
❓ "AI זה החיים שלי!" (או לפחות של העבודה שלי)
❓ "אני משתמש, אבל ששש… אל תספרו לאף אחד"
❓ "זה הכל שטויות במיץ, אם תשאלו אותי"
❓ "וואו, זה מדהים! …איך אמרתם שמשתמשים בזה?"
❓ "אני אשב בצד ואראה מה יקרה"
רוצים לגלות איזה טיפוס אתם? הכירו את הקאסט המלא:
- הטיפוס המקסימליסט (30%) – הכוכב הראשי 🌟
"AI זה לא טרנד, זו דרך חיים!" מכריז המקסימליסט בכל הזדמנות, בזמן שהוא מייעל עוד תהליך עם עוד כלי חדשני. הוא משתמש ב-AI כמו שאחרים שותים קפה – כל יום, כמה פעמים ביום, ובהתלהבות אין קץ. 65% מהמקסימליסטים לא רק משתמשים ב-AI אלא גם מעודדים אחרים באופן אקטיבי להצטרף למהפכה.
למה זה מעולה: אלה השגרירים הטבעיים שלכם בארגון
טיפ להובלה: תנו להם במה, הפכו אותם ל- Leaders/AIExpert באמצעות מסלולים מיוחדים באקדמיית AI ואפילו הפכו אותם למנטורים בתוכנית.
- הטיפוס המחתרתי (20%) – השחקן המסתורי 🕵️
מאחורי הקלעים, המחתרתי מריץ עוד ועוד טכנולוגיות AI, אבל כשמישהו מתקרב – המסך כבר נקי. "אה, לא, זה סתם תבנית שהכנתי…" הוא ממלמל, בזמן שהוא מוחק במהירות את היסטוריית הגלישה. 74% מהטיפוסים האלה נמנעים מלשתף או לעודד אחרים להשתמש ב-AI, כש-43% מדווחים שהחברה שלהם לא מעודדת שימוש בכלים אלו.
למה זה מאתגר: ידע יקר נשאר חבוי מהארגון.
טיפ להובלה: תעודדו את השימוש והשיתוף בשימוש בכלים. הציעו אקדמית הכשרה שתעניק ערכים מוספים לתפקיד ותעודד להעמקה ושיתוף.
- הטיפוס המורד (19%) – המבקר הקשוח 🎭
"בימיי עשינו הכל ידני, וזה עבד מצוין!" הוא מכריז בגאווה. המורד הוא השומר הנאמן של המסורת, המזכיר לכולנו שלפעמים הדרך הישנה היא הדרך הטובה. או לפחות, ככה הוא בטוח. 58% מהמורדים מאמינים ש AI הוא בעיקר איום על החברה, כש-39% חושבים שזה לא הוגן שעמיתים משתמשים בכלים אלו.
למה זה חשוב: מזכיר לנו לשמור על האיזונים ולעשות שימוש אחראי ואיכותי בטכנולוגיה.
טיפ להובלה: שלבו אותם בוועדת התוכן והאתיקה של אקדמיית AI, תנו להם להוביל שיעורים בנושא שימוש אתי ב-AI וכדומה.
- הטיפוס המעריץ (16%) – הצופה הנלהב 🎬
הטיפוס הזה שיושב בשורה הראשונה בכל הרצאה על AI ונרשם לכל וובינר – אבל כשמגיע רגע האמת? עדיין מחכה ל"הזדמנות המושלמת" להתחיל. 76% מהטיפוסים האלה מעריצים עמיתים שמשתמשים ב-AI בצורה יצירתית, אך משתמשים בעצמם פחות מפעם בחודש.
למה זה מבטיח: יש פה פוטנציאל אדיר למשתמש נלהב והגדלת מספר המשתמשים הפוטנציאלי.
טיפ להובלה: בנו מסלול (ולא זבנג וגמרנו) באמצעות אקדמיית AI ל-HR עם תרגול מעשי, משימות ותוכנית הטמעה מתמשכת. צרו קבוצות עבודה מותאמות (זה בדיוק המקום לטיפוס המקסימליסט להוביל).
- הטיפוס הצופה (16%) – הקהל השקול 🎪
צופה מהצד, אוסף מידע, מנתח, חושב, ובעיקר – ממתין. "מעניין" הוא אומר בנימה מהורהרת, "נראה לאן זה יתפתח". 66% מהצופים מרגישים אדישים כלפי AI בעבודה, אך שליש מתוכם מביעים עניין בפיתוח כישורים בתחום.
למה זה טוב: בכל הטמעת טכנולוגיה יש מקום חשוב גם לגישה מאוזנת ושקולה.
טיפ להובלה: הציעו התנסות הדרגתית ובטוחה במסגרת האקדמיה, הציגו case studies מפורטים, שלבו נתונים ומחקרים בחומרי הלימוד, אפשרו גישה לכל התכנים לצפייה לפני ההרשמה.
אז איך אפשר לבנות נבחרת מנצחת?
בניית 'צוות ה-AI' הוא לא ספרינט, זה מרתון. המפתח להצלחה הוא לא להפוך את כולם למקסימליסטים, אלא לבנות צוות שבו כל טיפוס מרגיש בנוח להיות מי שהוא, תוך כדי התקדמות הדרגתית קדימה. איך?
- הטמעת אקדמיית AI בכל חלקי הארגון – זה הרבה מעבר לכלי ללמידה טכנולוגית, אלא פלטפורמה שתעצים את הא.נשים ותאפשר לכולן ולכולם להיות חלק פעיל משינוי תרבותי ועסקי. זוהי תשתית שתעזור לארגון לאמץ שינויים בצורה מיטבית ולצמוח יחד איתם.
- לקבל את השונות ולהבין שלא כולם צריכים להיות מקסימליסטים, שכל טיפוס מביא ערך משלו לצוות וכשמו תמיד המגוון הוא הכוח שלכם.
- לתת מקום למאפיינים השונים – המקסימליסטים יובילו הדרכות, המחתרתיים ישתפו טיפים (אפילו באנונימיות), המורים יובילו את נושא האתיקה וכדומה.
- ליצור סביבה תומכת – לעודד שיתוף ולמידה הדדית, לחגוג הצלחות קטנות ולתת מקום גם לספקנות.
- הטמעה ולמידה מתמשכת הכוללת בניית בסיס ידע ארגוני, מדדים להערכה ומעקב אחר התקדמות והצלחה, יצירת רשת תמיכה פנים-ארגונית (קהילה) ועוד.
🔍 רוצה לדעת עוד?
למידע על אקדמית AI שלנו ושילובה בארגון >>> אקדמיית AI של HRD
לגרסה האינטראקטיבית של השאלון והמאמר – בקרו באתר Slack >>>
Identifies 5 Types of People Defining the AI-Powered Future of Work
*מבוסס על מחקר של Slack Workforce Lab, אוגוסט 2024
פנינית רביטש, כותבת המאמר, היא יוצרת תוכן וגיקית של בינה מלאכותית. פנינית ניהלה בשנים האחרונות את תחום מיתוג המעסיק ותקשורת פנים-ארגונית בשטראוס, ובדצמבר הקרוב היא תנחה את כנס מיתוג המעסיק בסימן AI.
להזמנת סדנאות AI פנים ארגוניות: info@hrd.co
למידע על אקדמית AI שלנו ושילובה בארגון >>> אקדמיית AI של HRD