צ'אט עם זיכרון: הצ'אטבוטים שיודעים עליך הכל 🤖
תצייר אותי מהזיכרון': האתגר הוויראלי שהפך את הצ'אטבוטים לציירי פורטרטים דיגיטליים חושף עידן חדש של זיכרון מלאכותי. בעוד ChatGPT ו-Gemini מתחרים על מי יכיר אותנו טוב יותר, הגבול בין נוחות לפרטיות מיטשטש.
השבוע, כולנו נתקלו באתגר מפתיע ומרתק שהפך לוויראלי במהירות הבזק – משתמשים ביקשו מ-ChatGPT לתאר אותם בתמונה או אינפוגרפיקה על סמך השיחות המשותפות ביניהם. התוצאות היו מדהימות, מצחיקות ולפעמים אפילו מטרידות. מאחורי האתגר המשעשע הזה עומדת פונקציית הזיכרון של ChatGPT, תכונה שהושקה ב-13 בפברואר 2024, המאפשרת לצ'אטבוט לשמור מידע על המשתמש לאורך זמן ובין שיחות שונות.
מכונות זוכרות: איך זה עובד?
הזיכרון של ChatGPT מאפשר לו לשמור פרטים אישיים, העדפות ומידע שהמשתמש חולק איתו. למשל (היפותטית ), אם תספרו ל-ChatGPT שאתם כותבי תוכן שמנהלים פרופיל אינסטגרם מהזווית של הכלב שלכם, או שאתם חוקרי בינה מלאכותית שאוהבים לטייל ברחבי העולם, הוא ישמור את המידע הזה וישתמש בו בשיחות עתידיות.
שמירה אוטומטית או יזומה? תכונת הזיכרון זמינה למשתמשי ChatGPT על-פי בחירה, בנוסף ליכולת לבקש ממנו במפורש לזכור פרטים מסוימים במהלך השיחות. המערכת מתוכננת להימנע משמירת מידע רגיש כמו סיסמאות ומספרי ביטוח לאומי.
שחקן נוסף מצטרף לתחרות – Gemini
אתמול (19.11.2) גם Google נכנסה למשחק הזיכרון עם Gemini וטכנולוגיית "multi-turn" המאפשרת לצ'אטבוט לזכור הקשר משיחות קודמות, ומציע אינטגרציה עם שירותי Google אחרים כמו Gmail ו-Drive. היתרון המשמעותי של השילוב הוא היכולת ליצור חוויית משתמש חלקה יותר עבור אלו שכבר משתמשים באקוסיסטם של Google.
ההבדלים בין ChatGPT ל-Gemini
- שיטת השמירה: ב-Gemini, המשתמשים צריכים לבקש באופן מפורש מהצ'אטבוט לזכור מידע, בעוד ש-ChatGPT יכול לשמור מידע באופן אוטומטי מתוך השיחות.
- זמינות שפות: בעוד ש-ChatGPT מציע את תכונת הזיכרון במגוון שפות, Gemini מוגבל כרגע לאנגלית בלבד.
- נגישות: תכונת הזיכרון של ChatGPT זמינה לכולם, בעוד שב-Gemini התכונה זמינה רק למנויי Google One AI Premium.
אתגרים ואתיקה: הפרטיות שבזיכרון
תכונות הזיכרון מבטיחות חוויות מותאמות אישית יותר, אך הן מעלות גם שאלות קריטיות על פרטיות ואבטחת מידע. למרות האפשרות לערוך או למחוק את הזיכרון, המשתמשים צריכים להיות מודעים לכך שהמידע נשמר בשרתים של החברות. חשוב לחשוב פעמיים לפני שיתוף מידע אישי או ארגוני.
חוויה אישית עם האתגר
כשביקשתי מ-ChatGPT לתאר אותי בתמונה, הוא החליט להוריד לי 20 שנים מגילי (וגם 20 קילו ) במחי מברשת דיגיטלית, החזיר את Hero (הכלב השחור המסוקס שלי) לימי גוריותו המתוקים, ולהפוך אותי למומחית AI אסייתית עם חיתוך בוב מושלם. אבל מסתבר שגם צ'אטבוט יכול להבין מהות – הוא דייק להפליא בסימני הזהות שלי: קירות מכוסים בפוסטרים AI שמספרים את סיפור המחקר והאהבה שלי לתחום, מצלמה שמחכה לרגע המושלם הבא, ומחזיק עפרונות שמזכיר שבסוף, מאחורי כל הטכנולוגיה, יש לי פשוט אהבה לכתיבה טובה. אז אולי זה לא בדיוק איך שאני נראית במראה, אבל זו בהחלט הנשמה שלי – רק עם קצת פילטר אינסטגרם.
התגובות ברשתות החברתיות לאתגר חשפו רגשות מעורבים: חלק שיבחו את המערכת על הדיוק והחיבור הרגשי לתחומי העניין ולתשוקות שלהם, בעוד שאחרים הביעו חשש מהיכולת של מכונה לבנות פרופיל כה מפורט של המשתמשים שלה. התופעה מעלה שאלות מהותיות על האיזון בין חוויית משתמש מותאמת אישית לבין שמירה על פרטיות, במיוחד כשמדובר במערכות שלומדות ומשתפרות עם כל אינטראקציה. בעידן שבו הגבול בין אישי לדיגיטלי הולך ומיטשטש, האתגר הוויראלי הזה הוא תזכורת לכוח, ליתרונות ולסיכונים הטמונים בזיכרון המלאכותי.
פנינית רביטש, כותבת המאמר, היא יוצרת תוכן וגיקית של בינה מלאכותית. פנינית ניהלה בשנים האחרונות את תחום מיתוג המעסיק ותקשורת פנים-ארגונית בשטראוס, ובדצמבר הקרוב פנינית תנחה את כנס מיתוג המעסיק בסימן AI, ואף תרצה על שילוב בין בינה אנושית ומלאכותית ביצירת תכנים ויזואליים ווידאו.
נתראה בכנס ב-4/12/24 בלאגו אירועים>>
להזמנת סדנאות AI פנים ארגוניות: info@hrd.co
למידע על אקדמית AI שלנו ושילובה בארגון >>> אקדמיית AI של HRD