חפשו ת'חברים שלכם! הפספוס הגדול של תוכניות חבר מביא חבר

מאת: ויקי גרונר, סדנאות לגיוס ומשאבי אנוש משולבות AI, חברת HRD

חברות וארגונים רבים מחפשים דרכים חדשות ויעילות לגייס עובדים איכותיים. אחת השיטות הנפוצות והיעילות ביותר היא התוכנית "חבר מביא חבר", שבה עובדים בארגון ממליצים על חברים או מכרים לתפקידים פנויים.

רבות דובר על יתרונותיו של מקור הגיוס הזה, אבל בואו נדבר רגע על התגמול.

נתחיל במידע שעדיין לא פורסם:
על פי נתוני בנצ'מארק מקורות הגיוס לשנת 2024 המתגבש בימים אלה95.7% מהמשיבים העידו כי חבר מביא חבר הוא מקור הגיוס האפקטיבי ביותר. במקום השני, אגב, חברות ההשמה עם 87.1%. רוצה לקבל את תוצאות סקר הגיוס לפני כולם? נשמח ל5 דקות מזמנך למילוי מהיר ודיסקרטי של הסקר>

עד כאן נשמע הגיוני, לא?

אז בואו נדבר רגע על המספרים הלא הגיוניים:
רק 10% מהארגונים מתגמלים גם על הדרך ולא רק על התוצאה, שזה ה-א"ב בכל תיאוריית מוטיבציה. להדגיש שהתגמול לא חייב להיות חומרי.

 73% מהארגונים מתגמלים את העובדים אחרי 3 חודשים, בזמן שאת חברות ההשמה הם מתגמלים אחרי חודש.

אגב, 76% מהארגונים נותנים תגמול כספי לעובדים בסכום של מתחת ל4000 ₪. הסכומים של חברות ההשמה תמיד יהיו גבוהים יותר.

זה הפספוס הגדול שלנו: יש לנו הזדמנות לעודד עובדים להביא חברים, לחזק את המחוברות הארגונית, לתגמל אותם כספית (גם כשלא מתאפשר לתת העלאות שכר), לפרגן להם – ומה אנחנו עושים עם זה?!

רגע לפני שנתקדם לכמה תובנות ש ChatGPT יביא לנו, חשוב לי להדגיש: אין שום מניעה ליצור קמפיין חבר מביא חבר ללא תגמול ולהשתית אותו על מוטיבציה פנימית. אבל אם החלטנו לתגמל עובדים – מדוע לקפח אותם לעומת מקורות הגיוס האחרים? מדוע עובדים צריכים לתת לנו 3 חודשי אחריות כשרוב חברות ההשמה נותנות חודש אחריות? מה יותר זול לנו: לשלם על חבר מביא חבר שנפל או ליצור קמפיין ארגוני כדי להעלות את המוטיבציה לחבר מביא חבר?

העובדות והעובדים שלנו בוחרים לעבוד אצלנו בכל יום מחדש. רמת המחוברות הגבוהה יותר מתרחשת כשהם ממליצים לחברים שלהם לעבוד בארגון. יש כאן חשיבות אסטרטגית ולצידה התנהלות שלעיתים עשויה להיות קצת קטנונית.

ואיך הצ'ט מסביר מדוע כדאי להעניק את התגמול על חמ"ח כעבור חודש ולא כעבור 3 חודשים?

תגמול מיידי מגביר מוטיבציה

ראשית, תגמול מיידי על גיוס חבר משדר לעובדים כי הארגון מעריך ומכיר תודה במהירות על המאמצים שהם עושים לטובת החברה. הכרה זו מגבירה את המוטיבציה והנאמנות של העובדים לארגון, מה שיכול להוביל לגיוס נוסף ולשיפור ביצועים כלליים.

הגברת יעילות הגיוס

התהליך המהיר והמיידי מבטיח כי הארגון יכול לאייש תקנים פנויים במהירות, מה שחשוב במיוחד בסביבה תחרותית ודינמית. הדבר מאפשר לחברה להיות גמישה ולהגיב בזריזות לשינויים בשוק, מה שיכול לתת לה יתרון תחרותי חשוב.

שיפור איכות המועמדים

"אמור לי מי חבריך…" – איכות המועמדים שמגיעים דרך העובדים תהיה לרוב גבוהה יותר וגם סיכויי הנשירה נמוכים יותר.

חיזוק התרבות הארגונית

כאשר עובדים מביאים חברים, הם בעצם מציעים את הארגון כמקום טוב לעבודה. תגמול מיידי מראה שהארגון מעריך את ההמלצות ומחזק את התחושה של קהילה ושייכות בתוך החברה. זה מקדם תרבות של תמיכה, שיתוף והכרה.

יתרון פיננסי

במקרים רבים, הוצאות הגיוס על ידי תוכנית "חבר מביא חבר" נמוכות יותר מאשר שימוש בשירותים חיצוניים או פלטפורמות גיוס. התגמול המיידי מעודד את השימוש בשיטה זו, מה שיכול לחסוך לארגון כסף רב על גיוס ומיון מועמדים.

סיכום

התגמול המיידי בתוכנית "חבר מביא חבר" אינו יוצר רק מוטיבציה לעובדים להביא מועמדים איכותיים, אלא גם אסטרטגיה מתגמלת לארגון בכלל. הוא מגביר את המוטיבציה, משפר את איכות המועמדים, מקצר את זמני איוש המשרות ומחזק את המחוברות הארגונית. בסופו של דבר, התגמול המיידי יכול להוביל להצלחה רבה יותר, גם לעובדים וגם לארגון עצמו.

נתראה בכנסי הגיוס ביוני, עם תכנים פרקטיים וסופר חשובים. השנה יתקיימו 3 כנסים נפרדים לפי סוגי התמחויות וארגונים. מספר המקומות מצומצם יותר ולכן חשוב לשריין מקום כבר עכשיו. כל המידע כאן>>

כבר הצטרפת לניוזלטר שלנו?

קבלו עדכונים על כל התכנים החדשים שעולים כאן + עדכונים על מיטאפים, כנסים והצעות רלוונטיות

מכירים עוד חברים או קולגות שייהנו מהמאמר? שתפו אותם:

Facebook
LinkedIn
Email
WhatsApp

אם נהנת מהמאמר הזה, הנה עוד כמה טובים:

הצטרפת כבר לקהילת הפייסבוק המקצועית והסגורה שלנו הכוללת מעל ל 10,000 אנשי גיוס ו HR?

עוד דברים שיכולים לעניין אותך