משאבי אנוש ברגעי משבר – לתפוס מקום מוביל בארגון

מאת: ד"ר אפרת ליאני, בעלת כ 22 שנות נסיון בתפקידי HR בארגונים מקומיים וגלובליים.
מומחית ומרצה בתחום אסטרטגית מערכות ארגוניות גלובליות. ד"ר בהתנהגות ארגונית
.

סמנכ"ל משאבי אנוש של מיקרוסופט ישראל ומובילת תחום גיוון והכלה במזה"ת של מיקרוסופט לשעבר.

התפרצות מגיפת הקורונה מצליחה לשתק אומות, כלכלות וכתוצאה מכך ארגונים. נגיף שגודלו כ 0.1 מיקרון משפיע באופן מהותי לכדי אי ודאות שסופה עדיין לא ברור. בתוך חוסר הודאות וההשפעה הארגונית, צומחת הזדמנות אדירה עבור תפקיד משאבי האנוש בארגון – להתבלט ולהוביל.

אנו חווים צונאמי של וובינרים ומידע ברשת באשר לדרכי החיבור האישי והטכנולוגי של העבודה מהבית וניהול נכון של המשבר בהיבטי יחסי עבודה חוקים ותקנות. לתפקיד הובלת משאבי אנוש בארגון היבטים תפעוליים מורכבים מהותית ורגשית במיוחד בימים מעין אלה. לצד זאת – זוהי ההזדמנות של גוף ומקצוע משאבי האנוש לתפוס מקום מוביל ומשמעותי כציר המרכזי בארגון ולעזור ל CEO ולהנהלה לנהל את המשבר להזדמנות.

ההזדמנות טמונה בהיבטים רבים. התפקיד של משאבי האנוש בעיתות של משבר הוא להטוות נהלי ושגרות עבודה, להוות צומת מידע חיוני ולוודא כי הארגון מדבר בשפה אחת אל מול עובדיו.

בעולם של אי ודאות של VUCA ( Volatility – תנודתיות, Uncertainty – אי ודאות, Complexity – מורכבות Ambiguity – עמימות) אנו חייבים לסגל לעצמנו שיטות עבודה שונות לגמריי מאלו שהכרנו המשפיעות על כל היבט בארגון ממבנהו, יכולות העובדים בארגון והחדשים המצטרפים אליו, שימוש בטכנולוגיות השונות, שגרות עבודה, תקשורת ארגונית ועוד ועוד.

גוף משאבי האנוש בעידן זה, חשוב שיהיה תהליכי, מסודר, ויבנה תהליכים ונהלים ברורים לארגון כולו. יעבוד בסנכרון מלא עם המנכ"ל, הנהלה והגורמים השונים ובכך יתן לעובדים תשחוה של "אמת אחת" יציבה וברורה.

כמה מהדרכים להפוך ציר חיוני ומרכזי עבור המנכ"ל וההנהלה בזמנים כאלה:

  1. זהו הזמן לחבור, אם עדיין לא נעשה בעבר, לצוות עבודה שחשוב שיעבוד כמכונה משומנת היטב ובו סמנכ"ל הכספים, ייעוץ משפטי, רכש ומשאבי אנוש. צוות זה ידבר בשפה אחת, ידון בדילמות ומורכבויות ויפרוס ביחד על שולחן המנכ"ל וההנהלה תובנותיו ודרך הפעולה שבחר. כאשר הצוות הזה עובד היטב – התזמורת תנגן מצוין.
     
  2. זהו גם הזמן להטמיע מערכות טכנולוגיות בשיתוף עם צוות ה IT ולאפשר נגישות מרבית מרחוק. יש מקום גם לרענן במתודולוגיות העבודה מרחוק לארגון שבהם אינן שגורות אך גם לרגילים בכך.
     
  3. קביעת לוחות זמנים ותהליכי עבודה ארגוניים, למשל לקבוע שיחה לכל הארגון בהובלת ה CEO בתחילת/סוף כל שבוע להענקת תמונת מצב אחידה. לעבוד עם המנכ"ל/הנהלה בכדי לבנות תכנים נכונים שיענו על צרכי ושאלות העובדים לצד כמוןב מסרים עסקיים, טכנולוגיים מתבקשים.
     
  4. הנגישות והזמינות של צוות HR חשובה מעיין כמוה בעיתות שכאלה. הנגישות הזו מעניקה תחושה "שהכל בשליטה" ו"אני בידיים טובות" ומטפחת את הקשר לשימור העובד גם אחרי יציאתנו מהמשבר. על החלק הזה נדבר עוד מעט.
     
  5. שימור ה well being בתקופה כל כך מורכבת היא פן משמעותי מאד שייצר תחושת מחוברות ארגונית עד כמה שזה נשמע כיום מוזר. מחוברות זו קריטית לשימור ה"ביחד" ביום שאחריי.

חשוב מאד לזכור כי התפקיד שלנו לצד ה"כאן ועכשיו" הוא לדאוג שהארגון יסתכל קדימה רצוי מגובה בתכניות ברורות. חשוב מאד לשמר את תחושת ה"ביחד" הארגוני ליום שאחריי. אנו יודעים היטב כי תקופות של "עצירה" מסויימת זמנית זו (כך נקווה), עשויה לגרום תזוזות בקרב עובדי הארגון. אנו מכירים היטב את השפעת החופשה או ההפסקה מסיבות שונות במבנה עבודה רגיל (חופשה מרוכזת, חופשת חג מרוכזת, חל"ת, מילואים, חופשת לידה וכדומה) על קבלת החלטות של העובדים לבניית מסלול הקריירה האישית שלהם.  ולכן חשוב להיות עם יד על הדופק. מחקרים מראים כי 50% מדאגותיהם של אנשי משאבי האנוש טמונים בחוסרו של טאלנט ארגוני. 47% מציינים את תחולפת העובדים לצד שימורם כנושא המאתגר והבוער ביותר עבורם. לכן, עלינו לטפח שימור עובדים בעיקר בתקופות אלו ולוודא כי היום של אחרי לא יפתיע את הארגון לרעה אלא להפך העובדים החשובים לנו כל כך יחזרו כשכוחם במותינהם והמוטיבציה שלהם גבוה.

כדאי גם לזכור כי הפסקות מעין אלה, עולה ממחקרים, מיצרות חשיבה יצירתית וחדשנית עימה חוזרים העובדים לארגון.  במחקר של מכון רנדסטאד עולה כי 80% מהעובדים ציינו כי הם מעדיפים סביבת עבודה גמישה (עבודה מרחוק) שכן היא מעלה פרודוקטיביות, שביעות קצון ויצירתיות. לכן, עלינו להכין עצמנו היטב ליום שאחריי.

מכירים עוד חברים או קולגות שייהנו מהמאמר? שתפו אותם:

Facebook
LinkedIn
Email
WhatsApp

כבר הצטרפת לניוזלטר שלנו?

קבלו עדכונים על כל התכנים החדשים שעולים כאן + עדכונים על מיטאפים, כנסים והצעות רלוונטיות

אם נהנת מהמאמר הזה, הנה עוד כמה טובים:

כבר הצטרפת לקהילת הפייסבוק שלנו הכוללת מעל ל 8000 אנשי גיוס ו HR?

עוד דברים שיכולים לעניין אותך