13 טיפים לשיפור החבר מביא חבר בארגונכם

המחקרים מראים שחבר מביא חבר הינו מקור הגיוס האפקטיבי ביותר.

זה עולה הן מנתונים שנאספים בעולם והן מהמחקר שאנו ערכנו לפני מספר חודשים בין מעל ל 200 חברות שגייסו מעל ל 30,000 עובדים בשנה שעברה.

לחבר מביא חבר ישנם יתרונות רבים –

1.      הוא נחשב לזול יותר בהשוואה למקורות גיוס אחרים

2.      אפקטיבי יותר מבחינת השקעת הזמן בכמות המועמדים שצריך לראיין כדי לגייס עובד אחד

3.      והם נשארים זמן רב יותר בממוצע מעובדים אחרים

חברת Lever הכינה 13 טיפים מצויינים כיצד לשפר את תוכנית חבר מביא חבר – והחלטתי להביא לכם את עיקרי הפוסט יחד עם מספר טיפים שלי:

1.      התחילו עוד בשלב ה Onboarding – תהליך הקליטה של העובד החדש קובע את הטון והמסרים החשובים של הארגון עם העובד.
השתמשו בפרק הזמן המכריע שבו העובד מתחיל לעבוד אצלכם כדי לרתום אותו לתהליך, להעביר את הציפיה שכל עובד הינו חלק חשוב בהבאת חברים ולהראות להם כיצד להשתמש בכלים העומדים לרשותם.
הקצו שלושים דקות עד שעה בפגישה עם כל עובד בשבוע הראשון שלו כדי לעבור על העקרונות ואף לעבור על מועמדים רלוונטיים עבור המשרות הפתוחות שלכם.
אם יש לכם מספר עובדים חדשים המתחילים לעבוד בו זמנית ניתן לעשות זאת כמפגש קבוצתי מעניין.
אחת השיטות שדיברנו עליהם בעבר היתה שיטת ה
Give Me 5 שבה אתם מבקשים מכל עובד חדש שמות של 5 אנשי מקצוע מעולים שהוא מכיר שיכולים להיות רלונטיים (גם אם לא מחפשים עבודה).
ההנחה שלנו היא שעובדים חדשים יכולים להזרים "דם חדש" של מועמדים שלא מוכרים עדיין בארגון.

 >>>>> למידע על סדנת הלינקדאין והסדנה למתקדמים הקרובה יש ללחוץ כאן  <<<<<
>>>>> למידע על סדנת הפייסבוק הקרובה יש ללחוץ כאן  <<<<<
>>>> למידע על סדנת גיוס טכנולוגי האינטרנטית יש ללחוץ כאן  <<<<<

2.      דברו על נושא חבר מביא חבר במהלך פגישות החברה –  הציגו את התפקידים הפתוחים בעלי עדיפות הגבוהה יותר בפגישות רחבות של החברה או של המחלקות הרלוונטיות. שתפו מידע על מיהו המועמד האידיאלי, מה האתגרים ותחומי האחריות בתפקיד, למה כדאי להיות בתפקיד הזה ובקשו מהעובדים להפנות אליכם מועמדים.
כמו כן, מנפו את המפגשים הללו כדי לשתף סיפורי הצלחה של העובדים וכדי לתת הערכה פומבית לעובדים הפעילים בהבאת המועמדים הרלוונטיים.

3.      ערכו מסיבות לינקדאין או פייסבוק –  בכל פעם שאתם צריך זרם גדול של מועמדים בעת ובעונה אחת או כאשר ישנן משרות מאד מאתגרות – ערכו מפגש פרקטי של מסיבת לינקדאין.
הזמינו למסיבה את האנשים הרלוונטיים, עשו להם הדרכה קצרה והגדירו את הציפיות שלכם מהם. לאחר מכן סקרו את המשרות הפתוחות ובקשו מהנוכחים לחפש את המועמדים הטובים ביותר שהם מוצאים ברשתות החברתיות שלהם.
מניסיוני בניהול עשרות מסיבות לינקדאין – זהו אחד ממקורות הגיוס הגיוס הפאקטיביים ביותר ואני מגדיר אותו כחבר מביא חבר על סטרואידים.
את המפגש הזה ניתן לעשות גם בפגישה פרטית 1
X1 אם יש לכם עובד בעל רשת קשרים עניפה הכוללת לדעתכם את המועמדים הרלוונטיים.
למידע נוסף על מסיבות לינקדאין יש ללחוץ כאן

4.      ערבו את המנהלים בתהליך –  תהליכי גיוס ומשאבי אנוש נתפסים לעיתים על ידי העובדים כמשהו מעיק שהם חייבים לעשות ושלא תמיד נמצא בעדיפות בסיזיפיות של היום יום.
הובלת תהליכי חבר מביא חבר על ידי המנהלים הבכירים יכול להעביר מסר קריטי על חשיבות העניין, על כך שהגיוס הוא אחריות של כל הארגון ושכל אחד צריך ויכול למצוא זמן להרתם בקידום התהליכים הללו.

5.      הכירו והוקירו הצלחות – לעיתים "תודה" או הערכה פשוטה יכולים לתמרץ עובדים להמשיך ולהפנות מועמדים, כמו גם לעודד אחרים לעשות זאת.
ההוקרה יכולה להיעשות במהלך פגישה של החברה, בדואר אלקטרוני לתפוצה רחבה או באמצעות ה
Slack של הקבוצה.

6.      תגמול כספי –  טוב, תשלום מענק כספי על גיוס חבר מביא חבר היא הדרך המקובלת והמסורתית לעודד הפניות עובדים. ההמלצה שלי היא לשחק עם הסכומים כדי לראות אם זה מגדיל הפניות (תתפלאו – אבל מחקרים מראים שתשלום גבוה יותר, מעבר לרף מסוים, לא מביא להגברת זרם המועמדים) ושקלו הצעת תגמול גבוה יותר עבור משרות קשות יותר לגיוס או כאלה שהן קריטיות להצלחת הארגון.

7.      נסו תגמולים לא כספיים – מחקרים מראים שתגמול לא כספי יכול לתת מוטיבציה גדולה יותר בהבאת חברים. נסו להציע סוף שבוע בחו"ל, כרטיסים להופעה נחשבת, או סדנה שנחשבת למעניינת. דברים שונים ימשכו אנשים שונים, אז תמשיכו לגוון את התגמול כדי לגעת בעובדים השונים.

8.      תגמלו על כוונה –  רוב הארגונים בישראל ובעולם מתגמלים אך ורק אחרי שהעובד סיים 3 חודשי עבודה. במקרים רבים עובדים שלכם עשויים להיות מתוסכלים מכך שהתאמצו אך בסופו של דבר גויס מועמד אחר.
ההמלצה שלי היא לתגמל בצורה סמלית גם על התהליך. זה יכול להיות שובר לארוחת בוקר על הפניות של מועמדים שהגיעו לראיון ראשון/שני או מתנה סמלית של פריט אחר עבור המאמץ.
אפשר לתת תגמול גדול יותר גם לאנשים שהביאו את הכי הרבה מועמדים שעברו את הסינון הטלפוני. בצורה כזאת ניתן יהיה לשמור על המוטיבציה של אוכלוסיה רחבה יותר של עובדים.

9.      הציגו תוצאות על לוח פומבי –  שתפו באופן ציבורי נתונים על מי הפנה את המועמדים הרבים ביותר, למי מהעובדים יש את המועמדים הרבים ביותר בשלבי ראיונות, ומי מוביל במספר העובדים שהתקבלו לעבודה.
תחרות ידידותית עשויה לתת לאנשים מוטיבציה נוספת להביא עוד חברים כדי ששמם יופיע ב"היכל התהילה" של החבר מביא חבר.
ניתן גם לייצר תחרות מחלקתית עם תגמול סמלי לקבוצה הזוכה.

10.  ספקו הכשרה בסיסית –  סביר להניח שעובדים רבים היו מפנים יותר חברים אם היו יודעים כיצד לעשות זאת, מה המשרות הפתוחות, כיצד למכור את המשרה והחברה וכיצד לקדם את המשרות ברשתות החברתיות הרלוונטיות.
ערכו הדרכות קצרות לעובדים המובילים שלכם כדי שיהפכו לשגרירי החברה ברשת ויקדמו משרות רלוונטיות, למדו את העובדים כיצד לחפש מועמדים ברשתות חברתיות וכיצד ניתן להגיש ולעקוב אחר מועמדים שהגישו.

11.   בקשו מידע בסיסי בלבד – חברות מסוימות מבקשות למלא טפסים ארוכים על כל הפניה – מה שעשוי לדרוש השקעה זמן משמעותי מעובדים – ועשויים להרתיע אותם מהגשת מועמדים.
לעיתים עצם בקשת קורות החיים, בעיקר עבור מועמדים שלא מחפשים עבודה, יכול להוות מכשול.
פשטו את התהליך ככל שניתן, בקשו את המידע הבסיסי איתו תוכלו להתחיל תהליך (מייל ו/או טלפון) ובמקום קורות חיים (כאשר הדבר אינו אפשרי) הסתפקו בקישור לפרופיל הלינקדאין של המועמד הפוטנציאלי.
את המידע הקריטי הנוסף ניתן יהיה לקבל בהמשך התהליך במידה והוא יתקדם.

12.  ספקו תבניות מוכנות –  רוב העובדים עסוקים ביום יום שלהם ולעיתים אף כתיבת הפניה הראשונים יכול להוות מכשול.  לאותם עובדים שרוצים בכך – צרו תבנית מוכנה של פניה, מידע על למה כדאי לעבוד בארגון וכמה משפטים על האתגרים במשרה. התבנית תהווה עבור העובדים את הבסיס להתאמות כפי ראות עיניהם.

13.  בצעו סורסינג פרואקטיבי על הנטוורקינג של העובדים ברשת – דיברנו על השימוש ברשתות להעצמת החבר מביא חבר, וחשוב למנף זאת ככל האפשר.
אחת הדרכים האפשריות היא לחפש מועמדים פוטנציאליים בתוך הרשתות של העובדים שלכם ולבקש מהם חיבורים ברגע שמצאתם מישהו שלדעתכם עשוי להיות רלוונטי.

לסיכום – חשוב לקחת בחשבון שחבר מביא חבר אינו קמפיין של זבנג וגמרנו אלא מאמץ ותהליך מתמשך שיש לשמרו באופן קבוע במודעות העובדים והמנהלים.
אני מקווה שהטייפים הללו יעזרו לכם לשפר את התהליך בחברתכם!

בהצלחה J

 >>>>> למידע על סדנת הלינקדאין והסדנה למתקדמים הקרובה יש ללחוץ כאן  <<<<<
>>>>> למידע על סדנת הפייסבוק הקרובה יש ללחוץ כאן  <<<<<
>>>> למידע על סדנת גיוס טכנולוגי האינטרנטית יש ללחוץ כאן  <<<<<)

מכירים עוד חברים או קולגות שייהנו מהמאמר? שתפו אותם:

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
שיתוף ב email
Email
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp

כבר הצטרפת לניוזלטר שלנו?

קבלו עדכונים על כל התכנים החדשים שעולים כאן + עדכונים על מיטאפים, כנסים והצעות רלוונטיות

אם נהנת מהמאמר הזה, הנה עוד כמה טובים:

כבר הצטרפת לקהילת הפייסבוק שלנו?

עוד דברים שיכולים לעניין אותך

סגירת תפריט