חווית עובד בעת מיתון: פרקטיקות חכמות לניהול אפקטיבי

מאת: ויקי גרונר – יועצת ומנחת סדנאות בארגונים

חווית עובד (EX) הוא גורם קריטי למשיכת עובדים ולשימורם, הנעת תוצאות עסקיות והשגת הצלחה ארוכת טווח. בסביבה העסקית הדינמית של היום, ארגונים חייבים להתייחס לחווית עובד על מנת לאפשר לעובדים לחוש מוערכים, נתמכים ומעורבים. עם זאת, ניהול חווית עובד יכול להיות מאתגר, במיוחד בתקופה של מיתון כלכלי. איך עושים את זה? לקראת כנס רווחה וחווית עובד (אונליין, ללא עלות) ריכזתי פרקטיקות חכמות לניהול חווית עובד בתקציבים שפויים.

תקופות מיתון מהוות אתגר עבור ארגונים ועובדיהם. כולנו עדים לאילוצים הפיננסים, לפיטורים בהייטק ולחיסכון בהוצאות. הדבר עשוי להוביל לחוסר ביטחון תעסוקתי וחוסר ודאות מוגבר עבור העובדים, מה שעלול להשפיע לרעה על חווית העובדים. כדי לנהל חווית עובד במהלך מיתון, ארגונים חייבים לתת עדיפות לרווחת העובדים ולספק הזדמנויות לצמיחה ולהתפתחות.

האירועים ממשיכים (בתקציב אחראי ושקול)

לא עוד מסיבות ענק גרנדיוזית עם תקציבי ענק. לא עוד נופשי חברה מנקרי עיניים בתקציבים לא שפויים. אפשר לעשות את הכל בתקציבים ריאליים, כאלה שלא יצרו תחושה של פזרנות יתר. דווקא לאור גלי הפיטורים, יש במסיבות הענק טעם לפגם. כיצד ירגישו עובדים באירוע חברה מוגזם בו בזמן שחבריהם פוטרו בגלל העדר תקציבים? הדבר יכול ליצור משבר אמון עם החברה ולהתפרש כהתנהלות חסרת אחריות.

אז מה כן? אפשר לארגן אירועים בקנה מידה קטן יותר כדי להראות הערכה ולהעלות את מורל העובדים. למשל: אפשר לארגן ערבי צוות בבתי העובדים וכמובן הארגון ישלם על הכיבוד, ארוחות בוקר צוותיות בבתי קפה, צ'ופרים ופעילויות כיפיות במשרדים ועוד. אפשר לשמר כמובן מסורות כמו נופש חברה או אירוע חברה, אך לתכנן זאת בצורה שתעמוד במסגרת תקציבית שקולה ושפויה התואמת את התקופה. לדעתי, יש לכך משמעות גם בנראות מול המשקיעים שהרי כולנו היינו עדים לביקורות הנוקבות סביב בזבוז הכספים בהייטק.

כמובן, אפשר להשתמש גם במשאבים של הארגון לצורכי פעילויות גיבוש. למשל: ארגון שעוסק בפיתוח בתחום הגימיינג (או שעובד בשיתוף פעולה אם ארגון כזה), יכול לארגן משחק וירטואלי לעובדי החברה. דוגמה אחרת: ארגון שעוסק בתחום המזון או המשקאות יכול להשתמש במוצרים שלו לצורך פעילויות לעובדים.

רווחה מושתתת ערכים (גם התנדבות זו פעילות)

פעילויות התנדבותיות הן WIN-WIN-WIN. זו הזדמנות מעולה לעובדים להרגיש משמעותיים ותורמים ולעודד חיבור לערכים. זו הזדמנות מצוינת לגיבוש בין העובדים ששותפים יחד לפעילות התנדבותית. וכמובן – זו הזדמנות אמיתית לתרום ולעשות למען החברה או הסביבה.

דוגמאות לפעילויות התנדבותיות:  ניקוי חופי ים, ניקוי שמורות טבע אחרי חגים, חלוקת סלי מזון לנזקקים, סיוע בצביעת בתים של קשישים, פעילות לנוער בסיכון, פעילות בבתי חולים ועוד.

מתנות חכמות

המתנות כאן כדי להישאר. גם בתקופת מיתון, רוב הארגונים לא יוותרו על מתנות לחגים ועל מתנות סמליות בימים מיוחדים בשנה. אחרי שעובדים התרגלו לקבל מתנות, מאתגר לקטוע את המסורת וברוב המקרים אין בכך צורך. המתנות הללו חשובות להרגשה הטובה של העובדים.

גם את המתנות ניתן לרכוש בתקציבים שפויים. לעשות סקרי שוק, לנהל משא ומתן עם ספקים, ואפילו להתארגן מספר ארגונים כדי לקבל הנחת כמות. בחלק מהמקרים, ניתן לרכוש מתנות מעמותות ובכך גם לתרום לקהילה. כמו כן, אם התקציב דוחק – אפשר שהעובדים יכינו את המתנה לחג במסגרת פעילות גיבוש שלהם. כך אפשר לתפוס שתי ציפורים בבת אחת. למשל: סדנת נגרות לעובדים שבסופה כל עובד מקבל את הרהיט שהכין כמתנת חג.

פיתוח והכשרת עובדים

אסטרטגיה חכמה אחת לניהול חווית עובדים במהלך מיתון היא השקעה בפיתוח והכשרת עובדים. מתן הזדמנויות לעובדים ללמוד מיומנויות חדשות ולהתקדם בקריירה שלהם יכול לעזור לעובדים להרגיש מוערכים ומעורבים. פיתוח והכשרת עובדים יכולים גם לשפר את אחוז שימור העובדים ואת הפרודוקטיביות, שכן עובדים נוטים יותר להישאר בארגון שמשקיע בצמיחתם המקצועית. רבות מדובר על up-skill ועל re-skill, זו ההזדמנות ליישם.

בארגונים בהם קיימת פונקציית הדרכה ופיתוח ארגוני, חשוב לעבוד איתה בשיתוף פעולה ולבחון כיצד לשלב בין חווית עובד לפיתוח ארגוני.

תרבות עבודה חיובית

אסטרטגיה חכמה נוספת לניהול חווית עובד במהלך מיתון היא יצירת תרבות עבודה חיובית. תרבות עבודה חיובית היא תרבות שבה עובדים מרגישים נתמכים, מוערכים ומעורבים. כדי ליצור תרבות עבודה חיובית, ארגונים חייבים לתת קדימות לרווחת העובדים ולספק הזדמנויות לאינטראקציה חברתית ולשיתוף פעולה, גם עם הם עובדים מרחוק. ארגונים חייבים גם להבטיח שהעובדים יקבלו הוקרה והערכה על תרומתם.  כדי ליצור תרבות עבודה חיובית, יש לתת למנהלים את הכלים הנדרשים לכך. לעודד מתן משוב, שיתוף ידע, העצמה של עובדים. לתת לכל עובדת או עובד את המקום ליזום ולהביע דיעה.

גמישות

מתן אפשרות לגמישות היא גם אסטרטגיה חכמה לניהול חווית עובדים במהלך מיתון. גמישות יכולה ללבוש צורות רבות, כולל עבודה מרחוק, לוחות זמנים גמישים ושיתוף עבודה. על ידי מתן גמישות, ארגונים יכולים לעזור לעובדים להשיג איזון טוב יותר בין בית לעבודה (WLB) ולשפר את רווחתם הכללית. גמישות יכולה גם לעזור לארגונים למשוך ולשמר טאלנטים על ידי מתן אפשרות לעובדים יותר בחירה באופן שבו הם עובדים.

שקיפות ותקשורת

חברות יכולות להבטיח שכל שינוי מנוהל בשקיפות ובתקשורת פתוחה עם העובדים. תקשורת טובה יכולה לעזור לעובדים להרגיש יותר שליטה ולהפחית מתח ואי ודאות. בנוסף, תקשורת מעלה את המחוברות הארגונית ואת המעורבות.

קיימות מגוון דרכים ואפשרויות לתקשורת עם העובדים: פגישות, אימיילים, סאלק, אפליקציות ארגוניות, לוחות מודעות, שומרי מסך, מדיניות דלת פתוחה ועוד. בארגונים בהם קיימת פונקציה לתקשורת פנים ארגונית, חשוב לעבוד איתה בצורה צמודה ומתואמת.

לסיים יפה

במהלך מיתון, ייתכן שארגונים יצטרכו לקבל החלטות קשות לגבי העובדים שלהם. לפיטורים וצימצומי תקנים יכולה להיות השפעה משמעותית על חווית העובד ועל מיתוג המעסיק, וארגונים חייבים לטפל במצבים אלו בזהירות וברגישות. תקשורת פתוחה וכנה עם העובדים, מתן תמיכה ומשאבים והצעת שירותי outplacement יכולים לעזור למזער את ההשפעה השלילית של קיצוצים בעבודה.

לסיכום, ניהול חווית עובד במהלך תקופה של מיתון כלכלי יכול להיות מאתגר, אבל זה קריטי וחשוב להקצות לכך משאבים. אסטרטגיות חכמות לניהול חווית עובדים במהלך מיתון כוללות השקעה בפיתוח והכשרת עובדים, יצירת תרבות עבודה חיובית, מתן גמישות באופן שבו עובדים וטיפול בפיטורים ופיטורי עובדים בזהירות וברגישות. על ידי תעדוף חווית עובד, ארגונים יכולים למשוך ולשמר טאלנטים, להניע תוצאות עסקיות ולהשיג הצלחה ארוכת טווח.

היום יותר מתמיד, חשוב להשקיע בלמידה ובהתמקצעות שלכם, לקבל השראות מארגונים אחרים ולעודד למידת עמיתים. לשם כך, הרמנו את כנס הרווחה וחווית עובד ופתחנו אותו להרשמה ללא עלות. 3 חצאי ימים מלאים בפרקטיקה, תוכן וערך. להרשמה חינם>>

מכירים עוד חברים או קולגות שייהנו מהמאמר? שתפו אותם:

Facebook
LinkedIn
Email
WhatsApp

כבר הצטרפת לניוזלטר שלנו?

קבלו עדכונים על כל התכנים החדשים שעולים כאן + עדכונים על מיטאפים, כנסים והצעות רלוונטיות

אם נהנת מהמאמר הזה, הנה עוד כמה טובים:

כבר הצטרפת לקהילת הפייסבוק שלנו?

עוד דברים שיכולים לעניין אותך