שאלה מראיון עבודה: איך את מסתדרת עם הילדים בחופשות?
ויקי גרונר – מנחת סדנאות AI FOR HR, סדנאות גיוס ברשתות חברתיות וכתיבה גיוסית שיווקית משולבות בבינה מלאכותית.
פוסט שעלה השבוע לקבוצת הפייסבוק נשים משלבות נשים בהייטק, סחף אחריו תגובות, ביקורות, תסכול וגם לא מעט עצב. ישראל, שנת 2023, כולם מדברים על שיוויון, אבל מה שאמור להיות כמעט טריוואלי בימנו, לא עומד במבחן המציאות.
בפוסט, הציגה מועמדת 3 שאלות לא לגיטימיות מ-3 ראיונות עבודה שונים, בארגונים שונים. אחת השאלות שנשאלה הייתה איך היא מסתדרת עם הילדים בחופשות.
אבל זה לא פוסט על מגדר וגם לא פוסט שסוגד לראיון ההתנהגותי. זה פוסט שמדבר על אנשים. זה פוסט שינסה להפוך את המילים הנדושות "חווית מועמד" למשהו פרקטי שכל ארגון יוכל ליישם.
אז נתחיל בשאלה מדוע חווית מועמד חשובה כל כך?
- בניית מותג מעסיק – חוויה חיובית תורמת למוניטין החברה כמעסיק מועדף ואטרקטיבי. חוויה שלילית עלולה להרתיע מועמדים פוטנציאליים בעתיד. זכרו שהמועמדים משתפים חוויות ברשתות החברתיות, בגלאסדור ובפלטפורמות נוספות.
- שימור מועמדים איכותיים – מועמד שעבר חוויה חיובית יותר סביר שימשיך בתהליך ויסכים להצעת עבודה. חוויה שלילית עלולה לגרום לריבוי הסרות מועמדות לאורך התהליך.
זכרו שחווית מועמד מצוינת יכולה להקנות יתרון על מתחרים במאבק על גיוס מועמדים איכותיים.
- השפעה על הביזנס– במקרים רבים מועמדים עשויים להיות גם לקוחות פוטנציאליים של החברה. חוויה שלילית יכולה לפגוע בגישה שלהם כלפי החברה, המותג, המוצרים והשירותים שלה.
אז איך יוצרים חווית מועמד חיובית?
א. פרסום משרות נעים ומזמין שמתכתב עם ערכי החברה ועם מיתוג המעסיק- מאוד חשוב לייצר וויב טוב בשלב פרסום המשרה. להימנע משימוש במילה "חובה" שמייצרת תחושה של נוקשות וקיבעון ולהעמיד את המועמד במרכז. בסדנאות הכתיבה גיוסית שיווקית שאני מנחה המשתתפים קצת מרימים גבה בהתחלה. למה לא לכתוב את המילה חובה? הרי אנחנו לא רוצים הגשות מועמדות שאינן רלוונטיות. אז אגלה לכם סוד: המילה חובה לא תמנע הגשות מועמדות לא רלוונטיות, אבל היא יכולה לייצר תחושה שלילית בקרב מועמדים שהם כן רלוונטיים (בפרט אם אחרי המילה חובה יופיע מסדר של סימני קריאה).
ב. שקיפות בתהליך ותקשורת שוטפת – חשוב ליידע את המועמדים בשלבי התהליך השונים ולו"ז משוער. דמיינו את עצמכן בסיטואציה של חיפוש עבודה: עשיתן מאמץ ובהתרגשות גדולה שלחתן קורות חיים למשרה. מה הייתן מצפות שיקרה לאחר מכן? עשו עם המועמדים את מה שהייתן מצפות שיעשו איתכן.
ג. כבוד והוגנות – כמה שזה נשמע טריוויאלי, הא? אז איך יכול להיות שמעסיקים עדיין שואלים מועמדות איך הן יסתדרו עם הילדים בחופשות? אם הן מתכננות ללדת ילדים בקרוב? ועוד שאלה- איך יכול להיות שמעסיקים משלמים פחות לנשים? אם אישה דורשת פחות מהשכר המוצע למשרה- מדוע לא לתת לה הצעת שכר בהתאם לשכר שתכננתם לשלם עבור המשרה הזו? רק בגלל שהיה לה פחות ביטחון לבקש.
קולגות יקרות, זה המקום שלנו להשפיע. בתחום שהוא ברובו נשי יש לנו הזדמנות לקדם תעסוקת נשים ולקדם שוויון. עזבו אתכן קמפיינים. עזבו אמירות נאורות על שיוון, זה פוגש אותנו ביומיום הארגוני. העבודה שלנו חייבת להתמקד בהקניית התורה הזו למנהלים בארגון.
אספר לכם סוד- בעבר הרחוק עבדתי עם מנהל מגייס שלא הסכים לקלוט נשואות טריות לתפקיד. הנימוק היה שזמן ההכשרה ארוך ועד שנוכל לקצור את הפירות היא תצא לחופשת לידה. עוד השכיל המנהל לספר בצורה ציורית להחריד שלאחר מכן אותה אישה תהיה אמא, תבקש (רחמנא ליצלן) משרת אם, תעדר הרבה מהעבודה.
תגידו, מה זה החושך הזה???
אז מה עשיתי? סירבתי לטפל במשרה. הסברתי לו שמדובר בחשיבה חשוכה ולא לגיטימית (כמובן לא במילים האלה). גייסתי לו אמא מהממת לתפקיד המוצע ואני מקווה שהצלחתי להזיז אותו קצת מהתפישה המקובעת והשוביניסטית שלו.
ד. חווית מועמד דיגיטלית – "מה שלא פשוט-פשוט לא עובד". זה פוגש אותנו כמעט בכל שלב בתהליך הגיוס: נתחיל בהגשת מועמדות פשוטה, קלה ומהירה. נסו לחשוב מה נדרש מהמועמד ומה סתם מטריח אותו. למשל – אם אין הכרח בקורות חיים, בואו נוותר על זה. אם יספיק לכן לינק לפרופיל לינקדאין – צרו שדה ייעודי לכך באתר ואפשרו למועמד לבחור. חווית המועמד הדיגיטלית באה לידי ביטוי גם בתהליך עצמו – טפסים דיגיטליים, אפשרות להתראיין בזום, אפליקציה שמלווה את תהליך הקליטה ועוד.
ה. גיוון והכללה – אי אפשר לכתוב על חווית מועמד בלי להתייחס לסוגיה החשובה הזו. אנחנו חיים במדינה הטרוגנית. בואו נביא את ההטרוגניות הזו לידי ביטוי גם בצוותי העבודה הארגוניים. ההטרוגניות הזו תסייע לנו כארגון לפנות למגוון סוגי לקוחות, תסייע לנו ביצירתיות בפתרון בעיות, תגדיל את המחוברות הארגונית ואת תפיסת הארגון כערכי. הפן הערכי מאוד חשוב בעולם העבודה, עובדים רוצים להזדהות עם הערכים של הארגונים וגיוון בכלל והעסקת עובדים עם מוגבלויות בפרט חייבים להשתלב בסדר היום הארגוני.
הישארו מעודכנים:
ב-10/9/23 יתקיים וובינר מידג'רני ללא עלות בהנחיית ישראל רוזן וויקי גרונר.להרשמה חינם>>
ואם גם אתם רוצים להתמקצע בעולמות הAI – הצטרפו לסדנאות ה-AI FOR HR שלנו>>
כבר הצטרפת לניוזלטר שלנו?
קבלו עדכונים על כל התכנים החדשים שעולים כאן + עדכונים על מיטאפים, כנסים והצעות רלוונטיות