מחסור של 18,500 עובדים בהיי-טק ואחוז עזיבה צומח – תמונת מצב מעודכנת

 מאת: יעקב רוזן

שבוע שעבר פורסם דו"ח ההון האנושי המעודכן של הרשות לחדשנות Start-Up Nation Central שמביא נתונים לא פשוטים אך חשובים לגבי מצב התעסוקה בתעשיית ההי-טק.

המחקר התבסס הן על נתונים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לצד סקר של חברת צבירן בו השתתפו מעל ל 340 חברות הייטק שמעסיקת מעל ל-90,000 עובדים.

בפוסט אני רוצה להביא את עיקרי הדוח שחשוב לכל איש גיוס הן כדי להכיר את מה שקורה בשוק והן כדי להציג את התמונה בפני המנהלים בארגון כדי שיבינו את האתגרים הקיימים.

אם רק לפני כשנתיים-שלוש הבאנו נתונים המראים על מחסור של 15,000 עובדים לתעשיית ההיי-טק, הרי שהפער ממשיך לצמוח ולפני מספר חודשים נרשמו כ-18.5 אלף משרות טכנולוגיות פתוחות בתעשייה שאינן מאוישות.

התפלגות המשרות הטכנולוגיות הפתוחות לפי מקצוע:

למרות הקושי הרב בגיוסים צמחה תעשיית ההי-טק והגיעה לשיא של 321,000 עובדים יחד עם עליה ב- % העוסקים בתחום מכלל המועסקים בארץ

(הגרף מכלכליסט ומתבססת על נתוני הרשות לחדשנות ו SNC)

כפי שזה נראה כעת הפער הזה ימשיך לצמוח בשל המשך ההשקעות בחברות ישראליות שממשיך לשבור שיאים.

מהצד החיובי, החדשות הטובות הן שלאחר שנים של סטגנציה בכמות הסטודנטים הלומדים הנדסה ומדעים מדוייקים, אנו רואים לראשונה עליה בכמות הבוגרים בפקולטות הללו.

נתון מעניין שעולה מהדוח הוא שלמרות שכמות הבוגרים היוצאים מהאוניברסיטאות זהה כמעט לכמות הבוגרים שסיימו את לימודיהם במכללה – הרי שרוב הגיוסים לחברות ההיטק הם של בוגרי אוניברסיטאות

ההשפעות של "שוק העובדים" על השכר ואחוזי עזיבה

לפני מספר שנים, באחת הרצאות שלי בפני מנהלים טכנולוגיים בכירים מאחת החברות המרתקות בארץ, ציינתי שהמלחמה של העובדים הסתיימה – והעובדים ניצחו.

הנתונים שמציג הדו"ח מראה עד כמה המצב הזה נכון בשני אספקטים – הן בעליית השכר והן באחוזה העזיבה של עובדים את הארגון.

האינדיקציה הראשונה היא עליית השכר בענף ההייטק.
התרשים הבא מצביע על ההתנתקות של קצב גידול השכר הממוצע בהייטק מהגידול בשכר בשאר המשק.  במספרים מוחלטים, השכר הממוצע בהייטק עמד ב 2018 על ממוצע של 22,500 ₪ לעומת השכר הממוצע בכלל המשק שעמד על פחות מ 9,500 ₪ לחודש.

אינדיקציה שניה למחסור בעובדים היא העליה המתמדת באחוזי העזיבה מרצון שלראשונה עובר את רף ה 10% וזאת לעומת ירידה ב% המפוטרים שנמצא סביב ה 4%.

הגרף השני מציג את נתוני העזיבה/פיטורים לפי תחומים בתוך תעשיית ההי-טק.

הדוח מתייחס גם להזדמנויות לצמצם את המחסור ואחד הכיוונים המשמעותיים שהוא מזהה כבר השגה הוא שילוב של אוכלוסיות מודרות כגון נשים, ערבים וחרדים.

הדוח מציין שלמרות מאמצי השילוב של נשים, ערבים וחרדים בתעשייה, כשני שליש מעובדי ההייטק ב־2018 היו יהודים חילונים.
אמנם שליש מעובדי ההייטק הן נשים, אך 8% מתוכן מועסקות בתפקידי שיווק ואדמיניסטרציה, ושכרן לא מתקרב לזה של משרות פיתוח.

נקודה מעניינת נוספת שעולה בדוח היא העליה במספר החברות הישראליות הפונות ל Offshoring בחו"ל ואת הדומיננטיות של אוקראינה כמדינה המובילה וכיעד מועדף על ידי החברות הישראליות.

 

 

מכירים עוד חברים או קולגות שייהנו מהמאמר? שתפו אותם:

Facebook
LinkedIn
Email
WhatsApp

כבר הצטרפת לניוזלטר שלנו?

קבלו עדכונים על כל התכנים החדשים שעולים כאן + עדכונים על מיטאפים, כנסים והצעות רלוונטיות

אם נהנת מהמאמר הזה, הנה עוד כמה טובים:

כבר הצטרפת לקהילת הפייסבוק שלנו הכוללת מעל ל 8000 אנשי גיוס ו HR?

עוד דברים שיכולים לעניין אותך