מפחיד מה שקריסטל יודעת עלייך – ואיך זה עשוי לשנות את עולם הגיוס?
אחד מכלי המיון המפוספסים ביותר הוא ראיון הממליצים. מגייסים ומנהלים רבים יוצאים מתוך הנחה שאין בו ערך רב ולעתים קרובות אפילו לא מרימים טלפון לממליץ.
אפשר להבין מנהלים שבוחרים מראש אפילו לא לראיין ממליצים.
ממליצים לא ששים לתת המלצה "שלילית", לפגוע בסיכוייו של אדם להתקבל לתפקיד חדש. בנוסף, שמות הממליצים ניתנים על ידי המועמד וכך לארגון המגייס יש לעתים קרובות גם הנחת יסוד ש"המועמד לא היה נותן שם של מישהו שייתן המלצה שלילית", ולכן מראש כאמור, מוותרים אפילו על להרים טלפון.
שלבו את שני אלה, והוסיפו לכך שברוב המקרים חסרות למראיינים "שאלות טובות" והתוצאה היא שרוב ראיונות הממליצים נראים דומים: "כן הוא היה עובד מצוין, הייתי מגייסת אותו בחזרה אליי מחר; הוא עזב כי רצה להתקדם ולא היו אצלנו אופציות" וכו'.
ללמוד מהמובילים בעולם
לפני מספר שנים ראיינתי את ריי ביקסלר (Ray Bixler), מנכ"ל חברת Skill Survey שאחד מכלי הדגל שהם מציעים ללקוחות הוא איסוף חוות דעת ממליצים וגיבוש המלצה כוללת. שמעתי ממנו על העקרונות המרכזיים בראיון ממליצים וביחד איתו פיתחתי את ההמלצה למנהלים מגייסים – איך לראיין ממליצים.
העקרונות המנחים: איך לקבל המלצה כנה שמעמיקה את הידע על המועמד, ומאפשרת לממליץ להגיב בלי לדעת איך הערותיו ישפיעו על ההחלטה הסופית.
- לתת למנהל שמכיר את התפקיד בצורה הטובה ביותר, לראיין את הממליצים
- לייצר אחידות דרך זה שמראיין אחד יראיין את כל הממליצים
- שאלון מובנה שמברר התנהגויות בעבר במצבים ספציפיים לתפקיד
- השאלות מנוסחות ב"האם המועמד מתנהג בצורה א' או ב'" ולתת לממליץ לבחור בין 2 אופציות חיוביות.
- a. לדוגמא בחיפוש אנשי מכירות – האם המועמד "צייד מכירות" שעט על הטרף, או "חקלאי מכירות" ש"מבשל" את העסקה לאט ומטפח אותה לאורך זמן. אני לא אגלה למועמד מה אני מחפשת לתפקיד, אבל התשובה שלו תיתן לי את הכיוון.
תהליך ההכנה לראיון ממליצים
כדי לראיין בשיטה המומלצת יש להתכונן לראיון בצורה שונה מהרגיל. לא אוסף שאלות כמו "איך המועמד מנהל" או "איך היא מתמודדת במצבי לחץ".
- נגדיר מה המצבים הקריטיים בהם נבחנת התנהגות המועמד. נגדיר מה מאפיין התנהגות "מוצלחת" והתנהגות "לא מוצלחת".
- כדאי למצוא אנלוגיה / דימוי טוב לכל סט התנהגויות, או תיאור חיובי, שבו שני דפוסי ההתנהגות נשמעים "טובים/ אפשריים".
- להכין פתיחה לשיחה: "שלום, אני XXX מחברת YYY ואני רוצה לראיין אותך לראיון ממליצים על ZZZ. ראיון הממליצים יהיה שונה ממה שאולי את/ה מכיר. אני אציג 2 אופציות לכל דפוס התנהגות, ואשמח להבין מצידך במקרה כזה מה סביר יהיה להניח לגבי המועמד/ת. אין "נכון/לא נכון". השאלון בא לחקור את דפוס ההתנהגות האמיתי של המועמד.
- לראיין – מה מאפיין את דפוסי התגובה של עובדים במקרים הרלוונטיים.
- לחבר את התובנות למידע שנאסף בכל התהליך.
>>>> למידע על סדנת הראיונות הקרובה יש ללחוץ כאן <<<<
>>>> ניתן להזמין גם כסדנה פנימית למנהלים למידע יש ללחוץ כאן <<<<
דוגמאות נוספות לשאלות מסוג זה יכולות להיות –
מנסיונכם המשותף, כשיוסי משתלב במקום עבודה חדש, האם הוא מעדיף להתנהל לבד ורק במקרה הצורך לשאול שאלות "תוך כדי תנועה", או שהוא מעדיף חפיפה מובנית ומסודרת ולקבוע שיחה יומית/שבועית ולרכז אליה את כל השאלות.
או
כשיעל מתמודדת עם קונפליקט מול לקוח, האם היא תעדיף לעשות את כל שביכולתה כדי להיענות לבקשות הלקוח, גם אם הן לא במסגרת הפתרונות הסטנדרטיים, או שהיא תתן מענה קודם כל מתוך הנהלים הארגוניים, ורק במידה והלקוח יתעקש, תעביר את הבקשה לגורמים נוספים.
השאלות לממליצים ממשיכות את הראיון ההתנהגותי שאנו ממליצים לקיים עם כל מועמד, ובד"כ יהיו המשך ישיר לשאלות שנבחן עם המועמדים במהלך הראיון.
להורדת טופס מובנה לראיון ממליצים יש ללחוץ כאן
>>>> למידע על סדנת הראיונות הקרובה יש ללחוץ כאן <<<<
>>>> ניתן להזמין גם כסדנה פנימית למנהלים למידע יש ללחוץ כאן <<<<
"בדקתי כל מיני מנהלים שעבדתי/עובדת איתם. התיאור של חלקם היה מדויק בקטע מטורף"
"חבר עשה עלי וזה יצא כל כך מדויק שאני בשוק!!!! …לא יאמן!!!!
"מטורף. התיאור של עצמי הכוונה…"
אלו רק חלק מהתגובות של אנשי גיוס בארץ שהשתמשו במערכת קריסטל בדיון בקהילת הסורסינג שלנו.
מה זה קריסטל וכיצד היא עובדת?
קריסטל הינה תוכנה (ניתן להתקינה גם כתוסף ל GMAIL) שאוספת מידע מהרשת על אנשים, מנתחת אותו, בונה להם פרופיל אישיותי ומגדירה מהי הדרך האפקטיבית לתקשר עם אותם אנשים.
ומה שיפה בניתוח שלה – שהוא זמין לכולם ומדויק בצורה מטרידה לעיתים.
המידע נועד לעזור לאנשי מכירות להתאים את המייל השיווקי/מכירתי לאדם שפונים אליו אבל לנו כמגייסים המידע הזה יכול להיות בעל ערך רב כאשר אנו באים לפנות אל מועמדים פאסיבים שלא מחפשים עבודה במטרה למכור להם את הזדמנות הקריירה אצלנו בחברה.
לאחר שאנו מזינים את שם האדם אותו אנו מחפשים, המערכת מתחילה לסרוק את הרשתות החברתיות ואת אתרי האינטרנט בכדי לאתר את מה שאותו אדם כתב באינטרנט. לאחר שהיא מוצאת את המידע הזה, היא מנתחת את המשפטים, אופן הכתיבה ואורך המשפטים כמו גם מידע של מה שאחרים כתבו עליו. לאחר הניתוח, היא מקטלגת את האנשים באחד מ-64 סוגי אישיות על פי מבחני אישיות פסיכולוגיים שנבדקו במחקרים שונים – רק שבמקרה הזה האנשים לא נדרשים למלא שאלונים אלא מנותחים על ידי האלגוריתם של קריסטל.
התוצאה היא שאנו מקבלים מידע על האופן האפקטיבי ביותר לכתוב לאותו אדם – האם לכתוב בצורה רשמית או בצורה חברית, האם להשתמש באימוג'י או שעדיף שלא, האם לכתוב מייל עם הרבה מלל או עדיף מייל קצר וממוקד ועוד.
בראיון למוסף כלכליסט אמר דרו דאגוּסטינוֹ, היזם שיצר את קריסטל כי "כל המידע שקריסטל מתבססת עליו מגיע ממקורות פומביים, כמו עמודי פרופיל ברשתות חברתיות, בלוגים, מאמרים, וכל מקום שתמצא בו מידע שנכתב בידי האדם שאתה מחפש. אנחנו לא קוראים מיילים ולא מנטרים תקשורת פרטית. המנוע שלנו מקבץ את כל המידע הנגיש ברשת, מפעיל עליו את האלגוריתם שפיתחנו, והאלגוריתם כבר ישייך אותך לאחד מתוך 64 סוגי אישיות".
>>>>> למידע על סדנת הסורסינג המתקדמת ביותר בארץ יש ללחוץ כאן <<<<<
>>>>> למידע על סדנת הלינקדאין הקרובה יש ללחוץ כאן <<<<<
>>>>> להצטרפות לקהילת הסורסינג של ישראל בפייסבוק יש ללחוץ כאן <<<<<
דוגמא לניתוח כזה ומה המידע שאנו מקבלים?
בתחילת הניתוח נקבל מעין Summary על אותו אדם שאנו בוחנים ומתחתיו קריסטל מנסה להגדיר מה רמת הדיוק של האפיון על סמך כמות המידע שנאסף. כמובן ככל שהנוכחות של אותו אדם ברשת משמעותית יותר, גם רמת הדיוק תעלה.
לאחר מכן האפיון מורכב ממספר חלקים כגון: מאפיינים שיעזרו לנו בשיחה עם אותו אדם, מאפיינים שיעזרו לנו כאשר אנו כותבים לו מייל, מאפיינים שיעזרו לנו בעבודה עימו ומאפיינים של דברים בהם האדם טוב יותר וטוב פחות. בתחתית הניתוח מופיע דוגמא למייל שיכול לעבוד טוב בתקשורת איתו.
כאשר התוסף יושב על הג'ימייל שלנו ואנו כותבים מייל למועמד, קריסטל מציעה לנו עדכונים ושינויים בכדי שאופן התקשורת יתאים לאדם אליו אנו פונים.
איך מצטרפים לקריסטל?
כדי להצטרף לקריסטל יש למלא את הפרטים שלכם כאן (או להתחבר בעזרת לינקדאין): https://www.crystalknows.com/ ולהמתין לאישור.
לאחר האישור, ובמידה ואתם משתמשים בג'ימייל, ניתן גם להוריד את התוסף שיושב על שרת הדואר של גוגל כאן.
לסיכום – חשוב לזכור שלמרות רמת הדיוק הגבוהה של קריסטל, כפי שהעידו רבים, חייבים לקחת בחשבון שהיא לא תמיד מדוייקת ושלא לכל המועמדים הפוטנציאליים יש מספיק מידע ברשת בכדי שקריסטל תנתח אותו כראוי. לכן יש להשתמש בכלי יחד עם הפעלת שיקול דעת עצמאי.
ונקודה נוספת – למרות שאנחנו עדיין מאד רחוקים מזה – התחזית שלי היא שכלים כגון קריסטל יוכלו לבחון את אישיות האדם והתאמתו לארגון וכל זאת על סמך המידע האדיר שמצטבר על כל אחד מאיתנו ברשת. אני יודע שזה נשמע רחוק (ואולי מפחיד לחלקנו) אבל לדעתי קריסטל היא הסנונית הראשונה למגמה הזאת.
מה דעתכם על קריסטל? מפחידה? מרתקת?
האם תשתמשו בה?
ואם כבר ניסיתם – מוזמנים לכתוב למטה את ההתרשמות שלכם.
>>>>> למידע על סדנת הסורסינג המתקדמת ביותר בארץ יש ללחוץ כאן <<<<<
>>>>> למידע על סדנת הלינקדאין הקרובה יש ללחוץ כאן <<<<<
>>>>> להצטרפות לקהילת הסורסינג של ישראל בפייסבוק יש ללחוץ כאן <<<<<
מכירים עוד חברים או קולגות שייהנו מהמאמר? שתפו אותם:
כבר הצטרפת לניוזלטר שלנו?
קבלו עדכונים על כל התכנים החדשים שעולים כאן + עדכונים על מיטאפים, כנסים והצעות רלוונטיות