איך זה לעבוד שם?

מאת יהושע פוקס ומיכאל פלץ,  RightJoin.io.

iStock_000012107860Smallשיווק משרות מוצלח: גיוס בשילוב מיתוג מעסיק יעיל

מה חושבים על החברה שלך? נא לא להתחמק בטענה שיש אצלכם  "חברה דינאמית וצעירה" כמו כולם. זה לא יעזור: יש לכל חברה תדמית בתור מעסיקה. (ואם אין, אז עוד יותר גרוע.) התדמית קובעת במידה רבה האם אנשי מקצוע מנוסים ומוכשרים יפנו אליכם או יענו לפניות שלכם.
חברות בינלאומיות גדולות מפעילות פרויקטים לקידום מיתוג מעסיק, דרך כלל בעזרת יועצים ארגוניים. המבצעים האלה נועדים לשיפור התדמית הכללית — להראות שהחברה כייפית ומאתגרת — ודרך כלל מנותקים ממשרות ספציפיות. קוקה קולה, לדוגמה, היא אלופה במיתוג מול צרכנים, ולאחרונה השקיעה בשיפור תדמיתה בתור מעסיקה. בתחום התוכנה, גוגל בולטת במיתוג מעסיק: המשרדים החלומיים בתל אביב (עם טרקטור בקומה ה-33!) בליווי כתבות וצילומים בעיתונות, תוכננו בקפידה גם להשפיע על עובדים נוכחיים וגם למשוך את העובדים הטובים ביותר במגזר. מיתוג כזה גם מושך עובדים מצוינים וגם מקטין נשירה אצל עובדים קיימים. מסתבר שהמיתוג מצדיק את ההשקעה על ידי צמצום משמעותי בעלויות הגיוס.

לחברות רבות בגודל בינוני ומטה, סדרי העדיפויות לא מאפשרות השקעה ביחצנות כזאת. אבל לאחרונה, מעסיקים קטנים התחילו להפנים שתדמית טובה יכולה להכריע את כף המאזניים בין גיוסים מצוינים לבין אי-מילוי תקנים, או חס וחלילה, מילוי תקנים בעובדים בלתי-מתאימים, וגם להוזיל את הגיוס — עובדים מוכשרים באים לבד! בארץ, המודעות לצורך במיתוג מעסיק מפגרת אחר ארה"ב בכמה שנים, אבל הנושא צובר תאוצה ובמהלך ב-2014, חברות קטנות ובינוניות בארץ מתחילות להשקיע ברצינות בתדמיתן מול העובדים.

זה לא צריך להיות יקר. אפשר לשפר את התדמית בזול בעזרת תהליכים קיימים, ובפרט, להרכיב מיתוג מעסיק על שיווק משרות שמילא קיים בתוך תהליך הגיוס — שיווק שפונה לאותו קהל מקצועי שהוא היעד למיתוג מעסיק. בהמשך, אסביר איך עושים זאת. אם משכילים לשלב שיווק משרות חכם עם מיתוג מעסיק מוקפד, אפשר להעלות מידית את אחוזי ההצלחה במילוי תקנים, וגם להקפיץ את הגיוסים לרמה גבוהה יותר של אנשי מקצוע — וזה הגורם החשוב ביותר בהצלחה של כל מיזם.

פרסומות: מושכות או דוחות?

מה היא המטרה של מבצע גיוס? לדחות את המועמדים הבלתי-ראויים או למשוך את המועמדים הרצויים? הבלתי-ראויים יגיעו בין כה וכה. אל תבנו מודעה דוחה! מבצע גיוס הוא שיווק בדיוק כמו שיווק מוצר, והמטרה של המבצע היא להביא עובדים מצטיינים לתוך החברה. כשמשלמים כסף לשווק משרה, ובו-זמנית מנסים לדחות בכל תוקף את המועמדים הלא-מתאימים, יוצא ייצור דו-פרצופי שלא מצליח בזה וגם לא בזה.

קל מדי לפזר כמה פרסומות בלוחות מודעות, להפעיל כמה חברות השמה, לבקש מדי פעם מהעובדים להביא חברים, ולקוות לטוב. אבל אם מגדירים אסטרטגיה וטכניקות בשיווק גיוס כמו בכל שיווק אחר, מהנדסים טובים שרואים את המודעות והפניות שלכם יגיבו באחוזים גבוהים. איזה אחוז מגיב לכם בשיטות הרגילות?

שיווק משרות מושכל עוזב את מודעת עבודה היבשה ומפעיל במקומה מודעה יפה ומעוצבת שמושכת את העין ואת הלב. במקום מִפרטים ארוכים — "דרוש מועמד עם חמש שנות ניסיון ב-Java, עשר בניתוח מוחות, ועוד עשרים שנה לפחות כשף סושי" — המודעה צריכה לכלול בדיוק את הפרטים שמעניינים ומושכים את המועמד. המועמדים הטובים הם אנשי מקצוע שרוצים עניין ואתגר בעיסוק המקצועי שלהם, והפניות צריכות להיבנות בהתאם. זאת גם הסיבה שפניות מעמיתים במקצוע הן כל כך מוצלחות — הקולגות מדברים אותה שפה, יודעים מה אנשי מקצוע באמת רוצים.

לפי סקרים שערכנו, התכונות שמושכות עובדים מקצועיים כמו מהנדסי תוכנה הן לא בהכרח משכורות, רכב, ופנסיה: אלה הן דרישות סף שיידונו במשא ומתן. במקום זה, המודעה צריכה להסביר למה  המשרה תהפוך את שליש היום המושקע בעבודה למעניין ומאתגר.

  • מלל קצר וכייפי: שני משפטים מפתים, לא יותר. המִפרט הארוך יבוא במקום אחר, לדוגמה בדף באתר החברה.
  • מאפיינים מיוחדים שמושכים אנשי מקצוע. יש לכם משרד מגניב? טכנולוגית עילית? אפשרות קידום מהיר? ציינו זאת בקצרה במודעה.
  • תמונות: הראו את המשרד המטופח, שולחן הפינג-פונג, הנוף לים.
  • מפה: עובדים מעדיפים עבודה כמה שיותר קרובה לבית. כדאי שיידעו איפה אתם נמצאים.
  • אתגרים מקצועיים: ציינו בקצרה את הבעיות המעניינות שהעובדים יוכלו לפתור בעבודה.
  • והכי חשוב — הצוות הקיים. אנשי מקצוע טובים רוצים לעבוד עם עמיתים מצטיינים. מקצוענים יודעים שעם עמיתים מוכשרים אפשר ללמוד ולגדול מקצועית. בנוסף, הם יודעים שנוכחות עובד מצטיין במקום עבודה מעידה שטוב לעבוד שם. במודעות, הראו תמונות של העובדים המקצועיים המובילים (לא מנהלים), עם קישורים לפרופילים שלהם ב- LinkedIn או באתרים אישיים, כדי שכל המועמדים יראו עם מי יוכלו לעבוד.

בכל ערוץ אפשרי

לאחר השקעה בעיצוב מודעה איכותית, רצוי להפיק ממנה תועלת בכמה שיותר ערוצים, בכל מקום שפונים למועמדים:

  • באתר החברה, בדף הקריירה שלכם, ולא רק שם. אמנם קהל אנשי המקצוע לא מגיע כל יום לאתר, אבל מסתבר שאתר החברה הוא הערוץ היעיל ביותר מבחינה כלכלית — יותר יעיל מחברות השמה! כל מועמד ששמע חצי מילה על החברה ושוקל לעבוד בה יבקר באתר כדי ללמוד על מהות החברה. מה הוא יחשוב עליכם? רוב האתרים בנויים כדי למשוך לקוחות, אבל כדאי שהאתר יפתה גם מועמדים איכותיים.

לחברות  טכנולוגיה בארץ יש בעיה מיוחדת. חלקן הגדול מפנה את האתר האינטרנט בעיקר ללקוחות בחו"ל, אבל משרות רבות, במיוחד במחלקת פיתוח, נמצאות בארץ. לכן, מבקרים מישראל צריכים לראות מודעות למשרות בארץ, ומבקרים ממדינות אחרות צריכים לא לראות מודעות דרושים בכלל — אלא אם כן יש משרות פנויות באזור שלהם.

  • בפניות דואל למועמדים. מגייסים מנוסים יודעים שצריך לכתוב הודעות דואל קצרות — עד שתי שורות — כדי לחסוך זמן למועמד ולעורר את סקרנותו. בלי מִפרט ארוך ומשמים! אבל אפשר לחזק את הטקסט ולשפר את הסיכויים לתשובה מהמועמד אם מוסיפים מודעה גרפית פשוטה שנותנת מבט-על למאפיינים המושכים של המשרה.
  • לערב את העובדים: שיתוף ברשתות החברתיות

אני מתייחס פה לחשבונות של העובדים, שהרי מעטים המועמדים שעוקבים אחרי הדפים של החברה.

בעיה חשובה מאוד שהרבה מנהלי משא"ב מתלבטים לגביה היא רמת היענות נמוכה בקרב העובדים במבצעים ל"חבר מביא חבר" . היענות של 20% היא טיפוסית, אבל עם קצת תכנון, 60% בהחלט אפשרי. הסוד להצלחה הוא פנייה ששׂמה את העובד עצמו במרכז. המסר הוא לא "הבוס שלי מחפש מישהו" אלא "בואו לעבוד איתי"! בנוסף, אם העובדים יוכלו לעקוב אחרי השיתופים והצלחתם, הם ירגישו שיש תועלת להשקעה שלהם, לא רק לחברה אלא גם לעצמם. (בונוס כספי יעזור, אבל בונוסים מעלים היענות ב-14% בלבד, ושיתוף שמרוכז בעובד, בנוסח "בואו לעבוד איתי", מעלה היענות פי שניים מכך.)

גיוס חברתי משפיע לא רק על המועמדים, אלא גם על העובדים עצמם. רוברט צ'אלדיני,   המומחה העולמי לתורת השכנוע, מדבר על תופעת העקביות: לאחר שבן אדם עשה צעד קטן לתמוך במטרה  מסוימת, הוא ירגיש חובה לנקוט בכיוון זה בעקביות. עובד שמדבר בזכות המעסיק ירגיש חלק מהצלחת החברה. אבל כדי שהעובדים יתקדמו בכיוון הזה, הם צריכים תזכורת לגבי היתרונות של החברה מול אחרות בשוק. לכן הפרסומת שתציעו להפצה חברתית ישפיעו על העובדים הנוכחיים לא פחות מהעובדים הפוטנציאליים. בכך, גם תחזקו את הגיוס וגם תחזקו את הקשר של העובד לחברה.

  • בלוחות דרושים. יש שתי בעיות עם לוחות דרושים: מועמדים מנוסים לא טורחים לקרוא לוחות דרושים, ורוב הלוחות משעממים ומיושנים. אבל בכל זאת, אם הנוהל הוא להפיץ משרות בלוחות, כדאי שיבלטו לטובה. במקום מודעה שנראית כאילו נשלפה מהתיקייה בלשכת התעסוקה נוסח 1970, כדאי לפרסם מודעה יפה ומעוצבת. אם לוחות הדרושים לא תומכים בגרפיקה מתוחכמת, לפחות יש לקשר למודעות כאלה.
  • באתרים מקצועיים למפתחים. מועמדים רציניים לא קוראים לוחות דרושים, אבל הם כן קוראים אתרים מקצועיים שמעניינים אותם. אם המודעות משולבות באתר בצורה מכובדת, המועמדים יראו אותן לא כמטרד אלא כשירות נוסף של האתר

מיתוג מעסיק

עם השקעה גדולה של כסף, אפשר לעצב תדמית לחברה באמצעות מסעות פרסום נרחבים. אבל לרובנו אין תקציבים כאלה, ולכן אנחנו צריכים לנצל את מסעות הגיוס שאנחנו ממילא מבצעים. בכך, אנחנו נהנים מהיענות גדולה יותר של מועמדים איכותיים בטווח הקצר, וגם זוכים ליחס חיובי יותר של אנשי מקצוע בתחום בטווח הארוך. התדמית המוקרנת במודעות מקדמת את הגיוס ומושכת את העובדים הנחשקים. לא רק שהמיתוג  עוזר לגיוס, אלא גם שהגיוס מאפשר את המיתוג: הוא נותן הזדמנות מושלמת לתקשר עם אנשי המגזר ולחזק את תדמית החברה בתור מעסיקה. לאורך זמן, העובדים הטובים יגיעו, וימשכו אחריהם עוד עובדים מצוינים.

אנו מודים לסנדרה דדון מ-6knots עבור הערות ששיפרו את המאמר.

ביוגרפיה

במשך שנותיהם בתחום פיתוח התוכנה, יהושע פוקס ומיכאל פלץ גייסו וגוייסו מספיק פעמים כדי להבין שהשיטות הנהוגות כיום טעונות שיפור. לכן, הם הקימו את RightJoin.io פלטפורמת אינטרנט חדשה. שירות התוכנה הזה מאפשר לחברות לשווק את הזדמנויות העבודה שלהן ביעילות: גיוס תוך כדי מיתוג מעסיק, עם התמקדות בצרכים המיוחדים של חברות בתחום פיתוח התוכנה בארץ. ניתן ליצור קשר ב-

joshua, michael}@rightjoin.io}.

מכירים עוד חברים או קולגות שייהנו מהמאמר? שתפו אותם:

Facebook
LinkedIn
Email
WhatsApp

כבר הצטרפת לניוזלטר שלנו?

קבלו עדכונים על כל התכנים החדשים שעולים כאן + עדכונים על מיטאפים, כנסים והצעות רלוונטיות

אם נהנת מהמאמר הזה, הנה עוד כמה טובים:

עוד דברים שיכולים לעניין אותך

כבר הצטרפת לקהילת הפייסבוק שלנו?

סגירת תפריט